وبلاگ دوره‌بین
10 فایده و مزیت باورنکردنی یوگا!

10 فایده و مزیت باورنکردنی یوگا!


فهرست مطالب
  • مقدمه
  • فواید یوگا برای ذهن
  • فواید یوگا برای جسم و بدن

مقدمه

یوگا (Yoga) جزو ورزش‌هایی هست که در سلامت جسم و روح تاثیر فراوانی داره. یکی از تاثیرات کارساز یوگا این هست که می‌تونه بین جسم، روح و نیروهای مثبت ذهن و نیروهای منفی و بی روح ذهن، یکپارچگی و ارتباط فوق‌العاده‌ای ایجاد کنه. این ورزش در واقع مجموعه‌ای از رشته تمرینات ذهنی، جسمی و معنوی برای بالا بردن کیفیت زندگی هست. یوگا به‌عنوان یک ورزش در سراسر جهان به یک تجارت چند میلیارد دلاری تبدیل شده که شامل کلاس‌ها، دوره‌های مربی‌گری، لباس، کتاب، فیلم‌های آموزشی و تجهیزات اون مانند تشک‌ هست.

 

فواید یوگا برای ذهن

1- کاهش استرس

افراد بسیاری برای کاهش استرس خودشون به سراغ یوگا میرن. طبق بررسی‌های انجام شده، تأثیر این تمرینات بسیار حیرت انگیز و باورنکردنی بوده؛ این درحالیه که استرس، عامل اصلی بسیاری از بیماری هاست.

2- بهبود افسردگی

طبق آمارهای جهانی درصد بالایی از مردم کشورمون از افسردگی رنج می‌برن... هرچند دارو و جلسات مشاوره، از راه‌های متداول درمان افسردگی هست، اما برای درمان کافی نیست! یوگا به عنوان یک درمانِ مکمل، نتایج قابل توجهی داره. پژوهش‌ها نشان میدن اضافه کردن تمرینات منظم یوگا به امور روزمره زندگی افراد می‌تونه افسردگی رو کاهش بده. همچنین، راهبرد بسیار خوبی برای مقابله با ضربه روحی و تجربیات دردناک زندگی هست.

3- بهبود کیفیت خواب

داشتن الگوی بد خواب می‌تونه باعث خستگی، آشفتگی و نداشتن کارآیی لازم در طول روز بشه. انجام تمرینات یوگا، علاوه بر اینکه باعث میشه صبح‌ها آرام‌تر و شاداب‌تر باشید، موجب راحتی شما نیز هنگام خواب در شب میشه.

4- تحریک عملکرد مغز

یوگا عملکرد مغز رو تحریک می‌کنه و سطح انرژی مغز رو بالا می‌بره. تحقیقات زیادی در زمینه تاثیر یوگا روی عملکرد مغزی انجام شده و همه نشان از تاثیرات مثبت یوگا روی مغز دارن! برای مثال یوگا عملکردهای اجرایی مغز مثل پاسخ‌های عاطفی، فعالیت های مغزی مربوط به رفتارهای هدفمند، سرعت پاسخ گویی مغز، دقت و حافظه رو بهبود می‌بخشه؛ تحقیقات دیگه نشان میده که یوگا می‌تونه انعطاف‌پذیری ذهنی و حافظه رو در میان افراد مسن و کهنسال بهبود بخشه.

5- تمرکز و تعادل بیشتر

هماهنگی‌ای که در انجام ورزش یوگا وجود داره، باعث افزایش میزان تمرکز و توانایی مغز میشه و به مرور، باعث افزایش تمرکز ذهنی شما میشه.

 

فواید یوگا برای جسم و بدن

1- افزایش انعطاف پذیری

بهبود انعطاف پذیری یکی از آشکارترین فواید یوگا هست. در اولین جلسه، احتمالاً تمام بدن‌تون خشک بشه اما بعد از چند جلسه متوجه می‌شید که بدن‌تون نرم و معتدل شده و دردها ناپدید میشن.

2- افزایش گردش خون و سلامت قلب و عروق

انجام ورزش یوگا، استرس رو کاهش میده و با پایین آوردن فشار خون و افزایش گردش خون، اکسیژن بیشتری به سلول‌های شما می‌رسونه و همچنین خطر ابتلا به بیماری‌های قلبی و عروقی رو پایین میاره.

3- بهبود بیماری

خیلی از افراد برای بهبود کیفیت زندگی خودشون از یوگا به عنوان یک درمان مکمل در کنار درمان‌های رایج پزشکی استفاده می‌کنن. برخی شواهد نشان میده که این ورزش می‌تونه کیفیت زندگی افرادی دارای سرطان پروستات، سکته مغزی و روماتیسم مفصلی رو بهبود بخشه.

4- محافظت در برابر آسیب و ریکاوری

ورزشکاران در تمامی رشته‌های ورزشی، برای جلوگیری از آسیب در ورزش و ریکاوری بعد از اون، به سراغ یوگا میرن؛ هدف این ورزش برعکس تمرینات بدنسازی، بازیابی بدن و بهبود عملکرد عضلات هست.

5- کم کردن و ثابت شدن وزن

تحقیقات صورت گرفته نشان میده که با اینکه تمرینات یوگا، آرام و بدون جنب و جوش هست، اما بعد از مدتی با پیروی از یک برنامه اصولی و حرفه‌ای می‌تونید کاهش وزن متعادلی رو شاهد باشید.

 

در صورتی که علاقه‌مند به آشنایی با اصول اولیه یوگا و چگونگی انجام این ورزش در خانه هستی، به این لینک سر بزن تا از میان تمامی دوره‌های آموزشی یوگا در سراسر وب، بهترین دوره‌ی مورد نظرت رو انتخاب کنی:) 

بقیه چی گفتن

اولین نفری باش که یه چیزی میگه :)

شما چی میگی