وبلاگ دوره‌بین
6 نکته طلایی برای سرمایه گذاری در بازارهای مالی

6 نکته طلایی برای سرمایه گذاری در بازارهای مالی


فهرست مطالب
  • مقدمه
  • ۱) همه تخم مرغ های خود را در یک سبد نگذارید!
  • ۲) با یک مشاور اقتصادی مشورت کنید.
  • ۳) نگذارید فرصت ها از جلوی چشمانتان عبور کنند!
  • ۴) صبور بودن غوغا می کند!
  • ‍‍‍‍‍‍‍‍‍‍‍‍‍‍‍‍‍‍۵) پولی را که بدان نیاز ندارید وارد بازار کنید!
  • ۶) نبوغ در سادگی است!
  • نتیجه گیری

مقدمه

در این مقاله قصد داریم به بررسی ۶ نکته مهم و طلایی در سرمایه گذاری بپردازیم که بتوانید با استفاده از این شش نکته طلایی و مهم سود خود را در بازارهای مالی و یا هر بازار دیگری که در آن سرمایه گذاری کرده اید به طور قابل توجهی افزایش دهید و همچنین بتوانید اصول اولیه و ثابت سرمایه‌گذاری را فرا بگیرید پس در ادامه این مقاله با ما همراه باشید.


چرا رعایت این نکات مهم است؟
 در چند سال اخیر به دلیل وجود تورم و وضعیت نامناسب اقتصادی  در کشورمان بازار های مالی مختلفی که البته در سایر کشور ها جنبه مالی ندارند، ایجاد شده و اگر بخواهید ارزش پول خود را حفظ کنید نیاز به سرمایه گذاری در این بازار ها دارید تا بلکه به تورم برسید.
متاسفانه همین موضوع باعث شده افراد کلاهبردار و سود جویی اقدام به سوء استفاده از آگاهی مردم کنند و با روش های مختلف کلاهبرداری و طرح های پانزی و هرمی و دیگر راه‌ها سرمایه مردم را از بین ببرند، در ادامه قرار است این نکات مهم را به عرض شما برسانم شاید بتواند بخشی از دیدگاه شما را نسبت به سرمایه گذاری اصلاح کند.

 

۱) همه تخم مرغ های خود را در یک سبد نگذارید! 

شاید این جمله قدیمی و البته حیاتی را زیاد در مقالاتی که خوانده اید مشاهده کرده باشید اما از کنار آن ساده عبور کرده باشید در حالی که همین امر به ظاهر ساده می تواند تا حد بسیار زیادی مانع از نابود شدن سرمایه شما گردد.
این موضوع ریشه در مدیریت ریسک شما در سرمایه گذاری دارد به این معنی که باید پولی  را که قصد سرمایه گذاری در حوزه مالی دارید در بازار های مختلفی سرمایه گذاری کنید تا بتوانید ریسک سیستماتیک سرمایه گذاری خود را کاهش دهید.
به عنوان مثال اگر ۱ میلیارد تومان پول دارید باید نیمی از آن را در بازاری سرمایه گذاری کنید که نقد شوندگی  بالایی داشته باشد مثل بازار مسکن یا زمین و نصف باقیمانده را در بازار های دیگر نظیر سکه،دلار و سایر بازار های سرمایه گذاری کنید.

 

۲) با یک مشاور اقتصادی مشورت کنید.

به نظر بنده انسان در هر زمینه ای باید با یک مشاور خبره و کار بلد صحبت کند تا از مزایا و معایب کاری که قرار است انجام دهد آگاهی پیدا کند، در مسائل مالی و اقتصادی که به شدت به مشورت با یک تحلیلگر بازار مالی نیاز است، زیرا ممکن است شما دچار سوگیری در سرمایه گذاری شوید که ممکن است برای شما مشکل مهمی ایجاد کند، که یک مشاور مالی زبده می تواند با آزمون های مختلفی که از شما می گیرد نسبت به این موضوع حساس شود و با دلایل منطقی که دارد،سوگیری شما را مدیریت کند تا این بحث به معضل بزرگی تبدیل نشود

 

۳) نگذارید فرصت ها از جلوی چشمانتان عبور کنند!

حتما تا به حال کلمه هزینه فرصت را شنیده باشید، هزینه فرصت در واقع همان ضرر مقطعی است که با انتخاب یک گزینه از گزینه های روی میز متحمل شده اید.
بگذارید ساده تر بگویم:
فرض کنید شما ۱۰۰ میلیون تومان پول دارید و گزینه های پیش روی شما برای سرمایه گذاری این پول:
۱_ خرید خودرو 
۲_ خرید زمین 
۳_ خرید طلا 
۴_ خرید دلار 
می باشد.
قطعا شما نمی توانید با این مبلغ در همه و یا حتی ۲ مورد از این موارد سرمایه گذاری کنید.
پس ناچار هستید یک گزینه را انتخاب کنید.
وقتی شما با این مبلغ خودرو خریداری می کنید گزینه خرید زمین را از دست داده اید و ممکن است سال دیگر ارزش زمین بالاتر از ارزش خودرو باشد 
که در این صورت شما سود خرید زمین را از دست داده اید که همان هزینه فرصت است.
در کشور ایران به دلایل مختلفی باید بر روی بازار های مالی به اصطلاح موج سواری کنید یعنی در زمان مناسب در بازار مناسب سرمایه گذاری کنید.

 

۴) صبور بودن غوغا می کند!

اگر از هر ۱۰ نفر سرمایه گذار موفقی که توانسته اند مبلغ زیادی را به دست آورند این سوال را بپرسید که کلید موفقیت در بازار چیست؟ قطعا جواب 9 نفر از آنها صبور بودن و استمرار داشتن است.

سرمایه گذاری که نمی تواند هیجانات منفی خود را کنترل کند، با دستان خود پول خود را آتش می زند به همین دلیل باید در مسیر ثروتمند شدن صبر خود را تقویت کنید و عجول نباشید.

به قول یک مثال معروف " عجله کار شیطان است"

خوشبختانه راهکارهای زیادی برای بالا بردن صبر و مدیریت هوش هیجانی وجود دارد.

 

 ‍‍‍‍‍‍‍‍‍‍‍‍‍‍‍‍‍‍۵) پولی را که بدان نیاز ندارید وارد بازار کنید!

یکی از مهم ترین ضعف ها در آگاهی مردم در سرمایه گذاری این است که دچار پدیده ای به نام ترس از دست دادن یا FOMO می شوند و اقدام به فروش خانه، خودرو و دیگر بدیهیات اولیه زندگی می کنند که این کار یک تصمیم مرگ بار به حساب می آید.

از نظر روانی زمانی که شما این عمل را انجام می دهید چون تمام دارایی خود را در معرض ریسک قرار داده اید، دچار استرس و فشار روانی زیادی می شوید که غیر از ضرر مالی، ضرر های جبران ناپذیری بر سلامتی جسم و روان افراد خواهد داشت. قرار نیست به خاطر مال دنیا به خودتان آسیب بزنید.

 

۶) نبوغ در سادگی است!

در زندگی برای موفقیت باید به تمام مسائل ساده بیندیشید، اگر بخواهید معمولی ترین موارد را برای خودتان پیچیده کنید نه تنها نمی توانید آن مسئله را حل کنید بلکه مشکلات بعدی هم برایتان ایجاد خواهد شد. هر امری که ساده و روشن است را انجام دهید.

خود را در تحلیل های پیچیده و روش های آماری طاقت فرسا برای کسب پول قرار ندهید،اکثر مردم بر این باورند که افراد عادی نمی توانند سرمایه گذاران موفقی باشند و حتما باید با روش های اسرارآمیز و پیچیده ای در بازارهای مالی کسب ثروت کنند،در صورتی که فهم مبانی ساده در سرمایه گذاری، بسیار آسان تر است.

وارن بافت (ثروتمندترین سرمایه گذار تاریخ جهان) معتقد است فقط سهام شرکت‌هایی را باید خرید که دارای سازوکار ساده و قابل فهم باشند.

 

نتیجه گیری

در این مقاله مختصر قصد داشتیم نکات مهم در سرمایه گذاری را به شما عزیزان ارائه دهیم تا با رعایت این موارد،بتوانید حداقل پول و سرمایه خود را در بازارهای مختلف حفظ کرده و در ادامه رشد دهید.امید است این مقاله کمکی هر چند ناچیز در ارتقای سطح اگاهی عموم افراد جامعه در زمینه مورد بحث داشته باشد.

ضمناً شما می توانید دوره های متفاوت و متنوعی را در زمینه سرمایه گذاری در ارزهای دیجیتال، بورس، فارکس و... در وبسایت و اپلیکیشن دوره‌بین پیدا کنید.

بقیه چی گفتن

اولین نفری باش که یه چیزی میگه :)

شما چی میگی