وبلاگ دوره‌بین
ChatGPT جایگزین انسان و گوگل؟

ChatGPT جایگزین انسان و گوگل؟


فهرست مطالب
  • مقدمه
  • ChatGPT به چه شکل کار می کنه؟
  • آیا ChatGPT جایگزین انسان میشه؟
  • ChatGPT قراره جای گوگل رو بگیره؟
  • مزایای ChatGPT
  • معایب ChatGPT

مقدمه

هوش مصنوعی روزبه‌روز پیشرفته‌تر میشه و شاهد توسعه محصولات جذاب و بعضاً ترسناکی با هوش مصنوعی هستیم. حالا جدیدترین دستاورد این حوزه، چت‌بات "ChatGPT" هست. این چت‌بات که توسط شرکت OpenAI توسعه یافته، یک نمونه اولیه از چت‌بات دیالوگ‌محور مبتنی بر هوش مصنوعی هست که می‌تونه زبان طبیعی انسان رو متوجه بشه و متون نوشتاری خیلی دقیقی مشابه انسان تولید کنه.

 

ChatGPT به چه شکل کار می‌کنه؟

این چت‌بات که با هوش مصنوعی و یادگیری ماشینی توسعه پیدا کرده، از طریق یک رابط کاربری گفت‌وگو‌محور، به سؤالات پاسخ میده و اطلاعات رو در اختیار کاربران قرار میده. این ابزار از طریق یک نمونه عظیم از اطلاعات اینترنت آموزش داده شده. به گفته OpenAI، این ابزار با تمرکز روی سادگی در استفاده توسعه پیدا کرده و قالب گفت‌وگومحور این قابلیت رو به ChatGPT داده تا بتونه به سؤالات بعدی کاربران هم جواب بده، اشتباهات خودش رو بپذیره و به چالش بکشه و همچنین درخواست‌های نامناسب رو رد کنه.

 

آیا ChatGPT جایگزین انسان میشه؟

در‌حال‌حاضر گمانه‌زنی‌هایی مبنی بر اینکه مشاغل وابسته به تولید محتوا توسط این ابزار از بین برن، وجود داره. شاید ChatGPT بتونه نمایشنامه‌نویسان، اساتید دانشگاه‌ها، برنامه‌نویسان و خبرنگاران رو بیکار کنه! با وجود تمام این موارد، ChatGPT حداقل در مرحله کنونی فاقد ظرافت‌های انسانی، مهارت‌های تفکر انتقادی یا قدرت تصمیم‌‌گیری اخلاقی هست؛ ویژگی‌هایی که برای یک خبرنگار اهمیت بالایی داره و ضروری هستن.

ابزار جدید OpenAI همچنین می‌تونه پاسخ‌های کاملاً غلط ارائه کنه و بنویسه؛ درحقیقت گاهی با پاسخ‌های قابل‌قبول اما نادرست یا بی‌معنی روبه‌رو هستیم. در‌نهایت به گفته OpenAI رفع این مشکل، خیلی دشوار هست. اون‌طور که از شواهد پیداست، در‌حال‌حاضر خبری از جایگزینی هوش مصنوعی با انسان نیست، اما با توجه به سرعت رشد بالایی که داره، منسوخ شدن بسیاری از مشاغل توسط هوش مصنوعی، چندان دور نیست.

 

ChatGPT قراره جای گوگل رو بگیره؟

گوگل موتور جست‌وجوی خودش رو تو سال ۱۹۹۸ معرفی کرد و سال‌هاست هیچ موتور جست‌وجویی نتونسته به گرد پای اون برسه؛ اما حالا تعداد انگشت‌شماری از شرکت‌ها که برخی از اون‌ها توسط کارمندان سابق گوگل تاسیس شده‌اند، معتقدند که اوضاع قراره عوض بشه!

این شرکت‌ها میگن روشی که مدت‌هاست برای جست‌وجوی کلمات در وب به کار برده میشه و در اون موتورهای جست‌وجو، کل اینترنت رو برای پیدا کردن‌شون زیرورو می‌کنند، در حال تغییر به روش جست‌وجو با مدل‌های زبانی بزرگ هست که با تجزیه‌وتحلیل دیتابیس‌های متنی عظیم، سعی می‌کنند سؤالات کاربر رو درک کنند و به جای نمایش ده‌ها صفحه از نتایج مرتبط، به اون‌ها به‌طور مستقیم پاسخ بدن. و این دقیقا همون تکنولوژی‌ای هست که ChatGPT برای تولید پاسخ‌های بسیار سریع خودش به درخواست‌های کاربران استفاده می‌کنه.

از نظر برخی کارشناسان، گوگل این‌روزها در موقعیت بحرانی‌ای قرار گرفته و ابزارهای هوش مصنوعی مانند ChatGPT می‌تونن در چند سال ‌آینده، به تهدیدی جدی برای این موتور جست‌وجو تبدیل بشن. شاید گوگل یک تا دو سال با آشفتگی کامل فاصله داشته باشه؛ چراکه‌ هوش مصنوعی، نیاز به صفحه‌ی نتایج این موتور جست‌وجو رو از بین می‌بره و این دقیقا منبع اصلی درآمدزایی این شرکت هست. حتی اگر گوگل بتونه قابلیت‌هایی در سطح این نوع هوش مصنوعی رو روی موتور جست‌وجوی خودش ارائه بده، قادر نیست بدون ازبین بردن ارزشمندترین بخش کسب‌وکارش، این کار رو انجام بده!

در ادامه با ویژگی‌های امیدوارکننده و همچنین محدودیت‌های این چت‌بات بیشتر آشنا می‌شیم:

 

مزایای ChatGPT

- چت جی‌پی‌تی نه تنها از زبان نوشتاری درکی عمیق داره، بلکه نسبت به زبان‌های برنامه نویسی هم می‌تونه چالش‌ها و مسائل کد نویسی رو حل کنه و حتی برخی از اثبات‌های ریاضی رو هم می‌تونه انجام بده.

- استفاده از فناوری ChatGPT حداقل در زمان انتشار این مطلب رایگان هست و تنها نیاز به ثبت‌نام (با شماره موبایل غیرایرانی...) وجود داره.

- چت‌بات یا ربات گفتگوی Chat GPT‌ امکان مکالمه با هوش مصنوعی رو به‌گونه‌ای بی‌نقص و طبیعی فراهم می‌کنه.

- Chat GPT چت‌باتی تطبیق‌پذیر و چندمنظوره هست که میشه ازش به عنوان دستیار هوش مصنوعی برای تسهیل فرآیند تولید محتوا و حتی به منظور بهبود جریان‌های کاری توسعه نرم‌افزار استفاده کرد.

- اگرچه این چت‌بات هنوز به بلوغ کامل و لازم نرسیده، اما در هر صورت همچنان قابل تحسین و امیدوار‌کننده هست.

 

معایب ChatGPT

- چت جی‌پی‌تی لحن بیان متقاعدکننده‌ای داره، حتی وقتی اشتباه می‌کنه. در واقع ممکن هست ChatGPT پاسخی رو تولید کنه که درست به نظر می‌رسه، اما در واقعیت این‌طور نیست. بسته به سطح دانش کاربر، ممکن هست تشخیص این مسئله دشوار باشه. تجزیه و تحلیل جواب‌های ChatGPT برای اینکه بفهمیم چه چیزی درست و چه چیزی اشتباه هست، امری زمان‌بر خواهد بود.

- این چت‌بات به تازگی ارائه شده و به هیچ وجه حتی نزدیک به شکل نهایی خودش هم نیست. ممکنه ChatGPT دارای موضع گیری‌هایی باشه و یکطرفه عمل کنه. هنوز نمی‌تونه برای شفاف‌سازی پرسش‌های ما سوال بپرسه و همچنین ممکنه خروجی‌های طول و درازی ارائه بده.

- ChatGPT در ایران به سادگی قابل دسترس نیست و مثل خیلی از خدمات خارجی تحت تحریم یا شاید هم فیلترینگ قرار داره و برای استفاده از اون به ناچار باید از روش‌های مختلف دور زدن محدودیت‌ها استفاده کرد.

- به لطف رایگان بودنش، تقاضای بالایی برای استفاده از ChatGPT وجود داره، این مسئله می‌تونه به از دسترس خارج شدن ChatGPT به دلیل حجم زیاد درخواست منجر بشه یا سرعت عملش رو مختل کنه. البته منطقیه که OpenAI نسبت به میزان تقاضا، منابع محاسباتی و ظرفیت ChatGPT رو افزایش بده.

در آخر اگه به مباحث هوش مصنوعی علاقه‌مندی و قصد داری کامل‌تر با این فضا آشنا بشی، پیشنهاد می‌کنیم به بهترین دوره‌های آموزشی هوش مصنوعی سراسر وب در دوره‌بین مراجعه کنی:)

بقیه چی گفتن

اولین نفری باش که یه چیزی میگه :)

شما چی میگی