وبلاگ دوره‌بین

آشنایی با NET MAUI، پادشاه برنامه نویسی چند پلتفرمی

آشنایی با NET MAUI، پادشاه برنامه نویسی چند پلتفرمی


فهرست مطالب
  • NET MAUI. چیست؟
  • NET MAUI. برای چه کسانی است؟
  • NET MAUI. چگونه کار می کند؟
  • آنچه NET MAUI ارائه می دهد

NET MAUI. چیست؟

NET Multi-platform App UI (NET MAUI) نسخه جدید دات نت از بهترین محصولات نرم افزاری مایکروسافت هست. یک چارچوب چند پلتفرمی برای ایجاد برنامه های بومی موبایل و دسکتاپ با C# و XAML.
با استفاده ازNET MAUI. می‌تونید برنامه‌هایی رو توسعه بدید که می‌تونند روی Android، iOS، macOS و Windows از یک پایگاه کد مشترک اجرا شوند. NET MAUI. منبع باز است و تکمیل شده‌ی Xamarin.Forms(یک شرکت نرم‌افزاری تحت مالکیت مایکروسافت) که از سناریوهای موبایل به دسکتاپ گسترش یافته است، با کنترل‌های UI که از ابتدا برای عملکرد و توسعه‌پذیری بازسازی شده‌اند. اگه قبلاً از Xamarin.Forms برای ساخت رابط های کاربری متقابل پلتفرم استفاده کرده اید، شباهت های زیادی رو با NET MAUI. مشاهده خواهید کرد. با این حال، برخی از تفاوت ها نیز وجود داره.
با استفاده از NET MAUI. می‌تونید برنامه‌های چند پلتفرمی رو با استفاده از یک پروژه ایجاد کنید، اما در صورت لزوم می‌تونید کد منبع و منابع خاص پلتفرم رو اضافه کنید. یکی از اهداف کلیدی NET MAUI. این است که شما رو قادر سازد تا حد ممکن منطق برنامه و طرح رابط کاربری خود رو در یک پایه کد واحد پیاده سازی کنید.

 

NET MAUI. برای چه کسانی است؟

NET MAUI. برای توسعه دهندگانی است که می خواهند برنامه‌های چند پلتفرمی رو در XAML و C#، از یک پایگاه کد مشترک در ویژوال استودیو بنویسند و طراحی رابط کاربری و همچنین کد، تست و منطق تجاری رو در پلتفرم ها به اشتراک بگذارند.

 

NET MAUI. چگونه کار می کند؟

API ،NET MAUIهای Android، iOS، macOS و Windows رو در یک API واحد یکپارچه می‌کنه که اجازه میده یک بار نوشتن و در هر مکانی تجربه توسعه‌دهنده رو اجرا کنید، در حالی که دسترسی عمیق به هر جنبه از هر پلتفرم بومی رو فراهم می‌کنه.
 

آنچه NET MAUI ارائه می دهد

NET MAUI مجموعه ای از کنترل ها رو ارائه میده که می‌تونن برای نمایش داده ها، شروع اقدامات، نشان دادن فعالیت، نمایش مجموعه ها، انتخاب داده ها و موارد دیگر استفاده شوند. علاوه بر مجموعه ای از کنترل ها، NET MAUI. این موارد رو نیز ارائه میذه:

-یک موتور طرح بندی استادانه برای طراحی صفحات.
-چندین نوع صفحه برای ایجاد انواع ناوبری غنی، مانند کشو.
-پشتیبانی از اتصال داده، برای الگوهای توسعه زیباتر و قابل نگهداری.
-توانایی سفارشی کردن کنترلرها برای بهبود نحوه ارائه عناصر UI.
-APIهای چند پلتفرمی ضروری برای دسترسی به ویژگی‌های دستگاه بومی. این APIها برنامه‌ها رو قادر می‌سازند به مواردی مانند GPS، شتاب‌سنج، و وضعیت باتری و شبکه دسترسی داشته باشند.
-یک کتابخانه گرافیکی بین پلتفرمی، که یک API مشترک برای هدف قرار دادن چندین پلتفرم ارائه می‌کند، که به شما امکان میده کد طراحی دوبعدی خودتون رو بین پلتفرم‌ها به اشتراک بذارید، یا پیاده‌سازی‌های گرافیکی رو با یک برنامه واحد ترکیب و مطابقت دهید.
-یک سیستم پروژه واحد که از چند هدف گذاری برای هدف قرار دادن Android، iOS، macOS و Windows استفاده می‌کنه.
-می‌تونید کد منبع مدیریت شده و XAML خودتون رو در حین اجرای برنامه تغییر دهید، سپس بدون بازسازی برنامه، نتیجه تغییراتتون رو مشاهده کنید.

اگه قصد یادگیری MAUI رو داری، اینجا کلیک کن و در دوره‌بین با بهترین دوره‌های آموزشی این دانش همراه شو.

بقیه چی گفتن

اولین نفری باش که یه چیزی میگه :)

شما چی میگی