وبلاگ دوره‌بین
آیا فازهای مختلف ماه بر بازارمالی تاثیر می گذارد؟

آیا فازهای مختلف ماه بر بازارمالی تاثیر می گذارد؟


فهرست مطالب
  • مقدمه
  • فاز های ماه در آسمان
  • قدرت جاذبه ماه چه تاثیری بر بدن ما می گذارد؟
  • تاثیر ماه بر معاملات افراد در بازارهای مالی
  • بررسی پژوهش های انجام شده
  • کلام آخر

مقدمه

همان طور که میدانید یکی از مهمترین موارد برای موفقیت در بازارهای مالی و معامله گری و ترید، آشنایی و شناخت کافی نسبت به مباحث روانشناسی ترید و بازار می باشد به طوری که می توان گفت اگر شما بهترین استراتژی را هم داشته باشید اما اگر در زمینه روانشناسی فردی در معامله گری، تحقیق نکرده و مبانی و اصول آن را یاد نگرفته و در معاملات خود به کار نبرید، در مدت کوتاهی با مشکلات زیادی از قبیل از دست دادن سرمایه،فشار های شغلی و روانی و دیگر موارد مربوطه، ترید و معامله گری را با خاطره ای تلخ و جبران ناپذیر کنار خواهید گذاشت.

در این مقاله قصد داریم شما را با یکی از عجیب‌ترین و البته مهم‌ترین مباحث روانشناختی یعنی تاثیر فازهای مختلف ماه بر روان معامله گران و تریدرها در بازارهای مالی آشنا کنیم. شاید با خود بگویید چگونه فاز های مختلف ماه می تواند بر روی معاملات من تاثیر بگذارد؟ اگر این سوال ذهن شما را مشغول کرده پیشنهاد می کنم تا انتهای این مقاله با ما همراه باشید

moon

 

فاز های ماه در آسمان

جایگاه ماه در آسمان ثابت نیست و با تغییر جهات خورشید و زمین تغییر می کند و به همین دلیل است که ما در طول یکماه، ماه را در آسمان به اشکال و نور متفاوتی میبینیم البته در این مقاله قصد نداریم فاز های ماه را به طور کامل شرح دهیم و خود این موضوع نیاز به مقاله اختصاصی و مطلب جامع تری دارد. در ادامه مهمترین فاز های ماه که تاثیراتی بر خلق وخوی انسان و موجودات طبیعی دارد بررسی می کنیم.

 

moon-phases

 

ماه نو یا New Moon

اولین مرحله از فاز های ماه که در ابتدای هر ماه ایجاد می شود، ماه نو یا ماه جدید است. در این زمان دیدن ماه در آسمان دشوار است و یا تنها هلال نازکی از آن قابل مشاهده است. در این فاز کل شهر یا شهری که ماه کامل را تجربه می کند تاریک به نظر می رسد. در این حالت زمین،خورشید و ماه با یکدیگر همسو می شوند و چون سمتی که نور را منعکس می کند به طرف خورشید است. و سمت تاریک ماه رو به زمین است.

 

ماه کامل یا Full Moon

آخرین مرحله از فاز های ماه که در آخرین روز های یکماه مشاهده می شود ماه کامل است. زمانی که قرص ماه کاملاً روشن و نورانی است در این فاز قرارداریم و کل ماه قابل دیدن است. این پدیده به خاط ان است که سمتی که نور خورشید را بازتاب می کند به سمت زمین است و قسمت تاریک آن به سمت خورشید، وقتی ماه کامل وجود دارد؛ زمین،خورشید و ماه تقریباً در یک موقعیت جدید قرار می گیرند.

 

قدرت جاذبه ماه چه تاثیری بر بدن ما می گذارد؟

قدرت جاذبه ماه به همان شیوه ایی که باعث وقوع جزر ومد دریا ها می شود، روی مایعات درون بدن به ویژه خون تاثیر می گذارد. در واقع ماه کامل باعث افزایش قطر داخلی مویرگ ها می شود و به این ترتیب خون در بدن بهتر جریان می یابد و مواد مغزی لازم برای سلول ها بهتر تامین می شود.

سلامت مغز انسان و قوه تصمیم گیری او بستگی به این دارد که خون در مغز، بخش های خودکار مغز و پوست سر به خوبی جریان داشته باشد تا مواد مغزی کافی به سلول ها ی بدن برسد. همان طور که می دانید بدن انسان از 60 تا 80 درصد آب تشکیل شده است و امروزه تقریباً همه محققان و دانشمندان به این نتیجه رسیده اند که سلول های بدن با پدیده ی "میکرو جزر و مد های درونی" مواجه اند که بر اثر قدرت جاذبه ماه رخ می دهد و این جزر و مدها در زمانی که قرص ماه کامل است با قدرت بیشتری اتفاق می افتد.

اثر مغناطیسی ماه، در زمانی که ماه کامل است در عده‌ای می تواند به عنوان یک زمان ناخوشاینداحساس شود که موجب رفتار غیر متعارف، تنش و یا خستگی می شود در حالیکه ماه نو می تواند باعث استرس کمتر، خلاقیت بالاتر و آرامش بیشتر گردد.

 

تاثیر ماه بر معاملات افراد در بازارهای مالی

با توجه به نکات گفته شده می توان گفت به دلیل تاثیرات ماه بر روان انسان ها و همچنین موثر بودن آن بر نحوه تصمیم گیری افراد در معاملات خود در بازار، باید نسبت به شرایطی که در زمان ماه کامل برای انسان ها ایجاد می شود واقف باشیم تا بتوانیم اصل سرمایه خود را در بازار حفظ کنیم.

زمانی که ماه به شکل قرص کامل در آسمان است به دلیل تاثیرات فیزولوژیکی که بر بدن می گذارد باعث ایجاد رفتار های خوشایند از افراد می شود، در طول مدت این فاز که 3 تا 4 روز است میزان آدرنالین و دوپامین مغز انسان به دلیل خونرسانی بهتر و حال خوبی که ایجاد شده است بالا می رود و معامله گران ریسک گریزتر میشوند، قوانین مدیریت سرمایه را رعایت میکنند و در کل رفتار های منطقی تری دارند.

اما وقتی در فاز ماه نو یا جدید قرار داریم به خاطر کاهش خونرسانی به مغز و سلولهای آن میزان قدرت تصمیم گیری منطقی در تریدر ها بسیار پایین می آید، در طول این مرحله معامله گران رفتار های عجیب و غریبی دارند به طوری که سطح ریسک پذیری در آخرین روز های ماه کامل به بالاترین میزان خود می رسد، معاملاتی با حجم های بالا و اهرم بالا، عدم توجه به قوانین مدیریت ریسک و سرمایه، ریزش ها ناگهانی غیر طبیعی و ..... از مواردی هستند که در بازارهای مالی و افرادی که در آن فعالیت دارند رخ می دهد.

پس بهتر است از معامله کردن در  روزهایی که ماه در فاز کامل قراردارد خودداری کنیم زیرا در این مدت دلایل منطقی برای خرید و یا فروش ارز و یا سهمی چندان مهم نیستند، زیرا احتمال هرگونه نوسانات غیر منتظره ای از بازار و معامله گران وجود دارد.

 

بررسی پژوهش های انجام شده

مطالعات و پژوهش های زیادی درباره" تاثیر ماه بر بازارمالی" انجام شده اما دو مورد از جامع ترین پژوهش های انجام شده را بررسی خواهیم کرد که این تحقیق ها مهر تاییدی خواهد بود بر فرضیه این مقاله، پس در ادامه با ما همراه باشید.

تاثیرات ماه در علوم فیزیک کوانتوم و بیولوژیکی تایید شده است. با این حال، تا همین اواخر چنین تاثیراتی به طور گسترده مورد تحقیق قرار نگرفته بود.

 

مطالعه دیوی اندرسون در مورد تاثیرات ماه بر رفتار انسان

دیوی اندرسون در پژوهش خود در مورد اثرات ماه بر بازار بورس، استدلال می کند که ماه، یک چرخه تقریبا 29 روزه را در اطراف زمین می گذراند که این تغییر جهت ها بر رفتار افراد تاثیر می گذارد. به اعتقاد عمومی در زمانی که ماه شکل قرص کامل است اشکال خاصی از جنون و اعمال غیرطبیعی از انسان ها به ویژه مردان( به خاط وجود هورمون تستسترون) سر می زند.

دیوی اندرسون ذاتاً تاثیر درک شده ماه را بر طب نشان داده و یک بررسی با استفاده از باورهای اصلاح شده انجام داد. او در مورد تاثیرات ماه بر بیماری یک جامعه، آماری تهیه کرد و نتایج حاصل شده چنین بود که 80 درصد پرستاران شاغل در بخش اورژانس و 64 درصد پزشکان اورژانس معتقد بودند که ماه بر روند بهبودی بیماران تاثیر می گذارد.

 

پژوهش دکاسترو و پیرسی در مورد اثرات ماه در بازده سهام

decastro و pearcey تاثیر چرخه های ماه را بر بازده بازار بررسی کردند، آنها اثر حالت های ماه را مشاهده کردند که بر اساس مطالعه آنها تفاوت بین بازده سهام در تاریخ ماه جدید و بازدهی در تاریخ ماه کامل، از نظر آماری معنادار بود.

این دو محقق در مطالعه خود در رابطه با " اثرات چرخه ماه در بازار سهام" دریافتند که مردم در طول دوره ماه جدید نسبت به دوره های ماه کامل خوشبین تر بودند. در پرسشنامه ای که این دونفر از مردم جمع آوری کردند میزان پیش بینی افراد نسبت به قیمت سهم ها در روز هایی که ماه کامل است قیمت های بالاتری نسبت به روز هایی که ماه نو وجود دارد پیشنهاد داده بودند.

 

کلام آخر

در این مقاله قصد داشتیم چگونگی تاثیر ماه بر روان و خلق و خوی معامله گران در بازار های مالی را بررسی کنیم. اما باید گفت که تمامی این سناریو ها احتمال هستند و نباید صرفاً این موضوع ملاک معامله گری ما باشد اما در نظر گرفتن تمام شرایط اثبات شده می تواند به دقت معامله گری و سرمایه گذاری شما تاثیر مفید و مثبتی داشته باشد و حتی باعث شود نسبت به حالات روحی و روانی خود و تاثیر این موارد بر معاملات خود اگاه باشید.

امید است این مقاله برای شما مفید بوده باشد، ضمناً اگر نظری نسبت به مقاله و یا حتی وبسایت ما دارید خوشحال می شویم با ما به اشتراک بگذارید.

بقیه چی گفتن

اولین نفری باش که یه چیزی میگه :)

شما چی میگی