وبلاگ دوره‌بین

استارلینک و آینده آموزش آنلاین در ایران

استارلینک و آینده آموزش آنلاین در ایران


فهرست مطالب
  • معرفی استارلینک
  • تاثیر استارلینک بر آموزش در ایران

آموزش آنلاین در ایران یه مقوله نوپا محسوب میشه که کم کم در مسیر پیشرفت و رسیدن به پارامتر‌های استاندارد جهانیه ولی در این مسیر با مشکلات و موانع زیادی روبرو بوده این روز‌ها با حضور استارلینک در ایران گره بزرگی از مشکلات این مسیر باز شده. در ادامه شما رو با استارلینک و نحوه تاثیرش بر آموزش آنلاین و غیر حضوری در ایران آشنا میکنیم.

 

معرفی استارلینک 

در پی اعلام ایلان ماسک برای ارائه اینترنت ماهواره ای استارلینک در ایران در اینجا کوتاه شمارو با نحوه کار این ماهواره آشنا میکنیم:

۱.چگونگی اتصال به اینترنت

تا ژوئن ۲۰۲۲ حدود ۵۰۰ هزار ماهواره استارلینک در فضا مستقر شده؛ اینترنت از ایستگاه زمینی به ماهواره ارسال شده و ماهواره اون رو به کاربران زمینی ارسال می‌کنه، هر کار بر در هر لحظه از سه ماهواره سیگنال دریافت میکنه.

هر کاربر برای دریافت سیگنال نیاز به یک گیرنده داره که البته اعلام شده جدیدا برای گوشی های اندروید نیاز به گیرنده وجود نداره و هر دیوایس میتونه مستقیم به ماهواره وصل بشه و اینترنت پر سرعت دریافت کنه که فعلا این امکان در شرایط خاص فعاله و به طور همگانی قابل دسترس نیست‌.

مزایای اینترنت ماهواره ای

۱.وجود اینترنت در زمان قطعی

۲.در دسترس بودن همیشگی اینترنت

۳.قابل حمل بودن

۴.عدم تاثیر پذیری از فیلترینگ و پارازیت

۵.سرعت بالا(بیش از ۱۰۰ مگابیت در ثانیه)

معایب اینترنت ماهواره‌ای

۱.نیاز به داشتن مجوز دولت‌ها طبق گفته استارلینک

۲.هزینه بالای تجهیزات برای ایرانیان(حدود۱۵ میلیون تومان)

۳. هزینه بالای اشتراک برای ایرانیان(ماهانه حدود ۳۰۰ هزار تومان)

۴. احتمال شناسایی و ردیابی کاربر به خاطر ارسال فرکانس

 

تاثیر استارلینک بر آموزش در ایران

همه ما میدونیم که یکی از مهمترین و اصلی‌ترین مباحث در آموزش آنلاین که بر کیفیت، کارایی و اثر بخشی اون تاثیر داره سرعت اینترنت؛ آموزش احتیاج به تمرکز، واضح بیان شدن مطلب و اتصال یکپارچه و بدون قطعی و پارازیت داره، اگه این مسائل مرتفع بشه خود به خود قسمت زیادی از مشکلات آموزش آنلاین بر طرف میشه. همچنین دسترسی بر محتوای آنلاین و یا حتی آفلاین در پایگاه داده در هر مکان یکی از دلایل حیاتی در دنیای آموزش آنلاین؛ سرعت بالای اینترنت استارلینک امکان دسترسی در همه جا این امکان رو فراهم میکنه تا کاربران ایرانی بسیار با کیفیت‌تر به امر آموزش آنلاین بپردازن و به خاطر مزیت‌های این نوع آموزش از استقبال بسیار بیشتری حتی نسبت به آموزش حضوری برخوردار میشه.

سرعت کند اینترنت در ایران به خاطر نبود زیر ساخت‌ها یکی از دلایل عمده موفق نبودن آموزش آنلاین در ایران بوده که با وجود استارلینک نه تنها برطرف شده بلکه باید شاهد رشد و شکوفایی روز افزون اون باشیم!

بقیه چی گفتن

اولین نفری باش که یه چیزی میگه :)

شما چی میگی