وبلاگ دوره‌بین
چرا باید برای یادگیری از نقشه راه استفاده کنیم؟

چرا باید برای یادگیری از نقشه راه استفاده کنیم؟


فهرست مطالب
  • مقدمه
  • مزیت های نقشه راه یادگیری
  • نتیجه گیری

مقدمه

اگر قصد یادگیری مهارتی را دارید، قطعا می دانید که باید برای یادگیری مهارت در مسیری روشن قرار بگیرید. حال چگونه می توان مسیر یادگیری را مشخص کرد؟ سوال خوبی است برای یادگیری مهارت باید یک سفر آموزشی را طی کنید تا بتوانید به بهترین شکل نسبت به یادگیری ان اقدام کنید.

در ادامه قصد داریم شما را با مهم ترین مزیت های داشتن نقشه راه یادگیری آشنا کنیم

 

مزیت های نقشه راه یادگیری

1. مشخص کردن اهداف: برای انجام هر کاری نیاز است در ابتدای امر نسبت به مشخص کردن اهداف خود وقت بگذارید.مشخص کردن اهداف این امکان را به شما می دهد که در زمانی مشخص و معین نسبت به انجام امور خود اقدام کنید. در یادگیری مهارت جدید نیز مشخص کردن اهداف کمک شایانی به پیشرفت روز افزون شما خواهد کرد.

2. صرفه جویی در زمان: یکی از مهمترین مشکلاتی که انسان در روند یادگیری مهارت جدید با آن روبرو می شود این است که گاهی برای آموزش مهارتی که قرار است 3 تا 6 ماه زمان ببرد، فرد یک تا 2 سال زمان می گذارد و در نهایت به اندازه کافی موفق نخواهد شد.نقشه راه یادگیری این امکان را به شما می دهد که در زمان و البته انرژی که قرار است مورد استفاده قرار گیرد صرفه جویی انجام شود.

3. بهبود برنامه‌ریزی: با داشتن نقشه راه یادگیری می توانید در برنامه ریزی برای یادگیری مطالب موفق تر ظاهر شوید. برنامه ریزی می تواند به انجام کارها نظم بخشیده و امور مربوطه را منسجم کند.اگر برنامه ریزی نداشته باشید در رسیدن به اهدافی که مشخص کرده اید با مشکل جدی مواجه خواهید شد.

4. ترکیب محتوا: برای یادگیری یک مهارت جدید وقتی اقدام به تحقیق درباره آن در اینترنت و سایر موارد می کنید با سیل عظیمی از محتوا( ویدیو،تصاویر،فایل های صوتی، فایل های ورد و ...) مواجه خواهید شد، و قطعاً سردرگم خواهید شد. اما با داشتن یک نقشه راه مشخص و کاربردی می توانید محتوای موجود را سازماندهی کرده و مشخص کنید برای یادگیری مهارت مورد نظر کدام یک از محتوا های ارائه شده بهتر است.

5. افزایش مسئولیت پذیری: یکی از معایبی که در روند یادگیری مهارت تداخل ایجاد می کند، اهمال کاری است.مغز انسان ذاتاً تنبل است به ویژه زمانی که قرار است اطلاعاتی زیادی را درباره یک موضوع کسب کرده و طبقه بندی کند. برای جلوگیری از تنبلی باید حس مسئولیت پذیری خود را تقویت کنید. استفاده از یک مسیر یادگیری مشخص می تواند به شما در افزایش حس مسئولیت پذیری کمک فراوانی کند.

6. بالا بردن تمرکز: هر کاری که در زندگی خود انجام می دهید اگر می خواهید کاری که می کنید اثرگذار باشد باید تمرکز لازم در آن داشته باشید. تمرکز در امور این امکان را به شما می دهد که نهایت بهره وری را داشته باشید و از حواس پرتی هایی که در روند کار ایجاد می شود جلوگیری می کند. این مورد با مورد اول همبستگی مثبت دارد یعنی اگر اهداف را مشخص کنید ولی نسبت به آنها بی تفاوت باشید، مسیر را اشتباه رفته و نتیجه نمی گیرید.

7. ایجاد انگیزه در یادگیری: زمانی که برای یادگیری مهارتی از نقشه راه متناسب با آن استفاده می کنید، بعد از پشت سر گذاشتن هر مرحله احساس شوق و شادی در شما ایجاد شده و سطح دوپامین مغز شما بالا می رود. این امر می تواند به ایجاد و افزایش انگیزه شما در یادگیری مهارت های دیگر و حس آموزش تا آخر عمر یاری رساند.

8. صرفه جویی در هزینه: زمانی که قصد آموزش دیدن و یادگیری مهارتی را دارید باید دوره های مختلفی و متفاوتی را در زمینه مربوطه بگذرانید، که این موضوع هزینه های را بر دوش شما خواهد گذاشت. در این مسیر اگر از نقشه راه مشخص و واضحی بهره نبرید سرمایه خود را از بین برده اید چون ممکن است برای فراگیری مهارت مورد نظرتان نیازی نبوده فلان دوره با قیمت بالا را خریداری کنید.

 

نتیجه گیری

در این مقاله مختصر و مفید قصد داشتیم شما دوستان را با مزایا و اینکه چرا باید از نقشه راه در یادگیری مهارت استفاده کنیم، آشنا کرده باشیم.

استفاده از نقشه راه در یادگیری مهارت ها به شما کمک می کند تا به صورت ساختارمند و مرحله به مرحله به هدف خود برسید. با داشتن نقشه راه، شما می توانید بهترین راه حل ها و استراتژی های یادگیری را پیدا کنید و به سمت اهداف خود پیشروی کنید.

همچنین، استفاده از نقشه راه در یادگیری مهارت ها باعث می شود تا شما درک بیشتری از فرآیند یادگیری خود داشته باشید و اطمینان بیشتری به دست آورید که به سمت هدفتان پیش می روید. با این کار، شما قادر خواهید بود بهترین استفاده را از زمان و انرژی خود بکنید و موفقیت خود را بهبود دهید.

در ضمن اگر قصد یادگیری مهارت جدیدی را دارید و در پیدا کردن یا طراحی نقشه راه آن سردرگم هستید می توانید از نقشه راه دوره بین استفاده کنید و به بهترین دوره و مسیر یادگیری خود برسید.

بقیه چی گفتن

اولین نفری باش که یه چیزی میگه :)

شما چی میگی