وبلاگ دوره‌بین
پردازش زبان طبیعی یعنی چه؟

پردازش زبان طبیعی یعنی چه؟


فهرست مطالب
  • پردازش زبان طبیعی (NLP) یعنی چه؟
  • موارد استفاده از پردازش زبان طبیعی چیست؟
  • مزایای پردازش زبان طبیعی (NLP) چیست؟
  • معایب پردازش زبان طبیعی (NLP) چیست؟
  • کلام آخر

اگر به دنبال فهم دقیق‌تر بر روی تکنولوژی های هوش مصنوعی هستید، حتماً با عبارت "پردازش زبان طبیعی" آشنا شده‌اید؛ اما پردازش زبان طبیعی دقیقا به چه معناست؟ هدف از این مقاله، بررسی عمقی وظایف، موارد استفاده، مزایا و معایبی است که با پردازش زبان طبیعی همراه هستند.

 

پردازش زبان طبیعی (NLP)  یعنی چه؟


پردازش زبان‌های طبیعی یکی از زیرشاخه‌های مهم در حوزه علوم رایانه و هوش مصنوعی است که به تعامل بین کامپیوتر و زبان‌های (طبیعی) انسانی می‌پردازد؛ بنابر این پردازش زبان‌های طبیعی بر ارتباط انسان و رایانه، متمرکز است. چالش اصلی و عمده در این زمینه درک زبان طبیعی و ماشینی کردن فرایند درک و برداشت مفاهیم بیان‌شده با یک زبان طبیعیِ انسانی است.

 

موارد استفاده از پردازش زبان طبیعی چیست؟


پردازش زبان طبیعی در حوزه‌های مختلفی مورد استفاده قرار می‌گیرد. در صنعت خدمات مالی، از آن برای تحلیل خبرهای مالی و پیش‌بینی عملکرد بازار استفاده می‌شود. در صنعت خدمات پشتیبانی مشتری، از این تکنولوژی برای پاسخگویی به سوالات مشتریان و درک نیازهایشان استفاده می‌کنند. همچنین در حوزه بهداشت و پزشکی، با بهره‌گیری از پردازش زبان طبیعی، می‌توان به طور اتوماتیک تشخیص بیماری‌ها و تفسیر نتایج آزمایش‌های پزشکی را دستیابی پیدا کرد.

 

مزایای پردازش زبان طبیعی (NLP) چیست؟


با توجه به توضیحاتی که داده شد قطعاً متوجه شده اید که این فناوری مزایای بسیار زیادی برای شرکت ها و کسب و کارها خواهد داشت و می تواند به رشد آنها در جهان امروز کمک شایانی کند.


برخی از مهمترین مزایای این فناوری عبارتند از:


بهبود دقت و کارایی پردازش اسناد.


امکان تولید خودکار خلاصه های قابل خواندن از متون بزرگتر و پیچیده تر.


مفید بودن برای دستیاران شخصی مانند الکسا، زیرا آنها را قادر می سازد کلمات گفتاری را درک کنند.


امکان استفاده سازمان ها از چت بات ها برای پشتیبانی مشتری.

 

معایب پردازش زبان طبیعی (NLP)  چیست؟


هر فناوری که پا به عرصه ظهور می رساند قطعا دارای مشکلاتی نیز خواهد بود و تقریبا می توان گفت که هیچ فناوری بدون عیبی وجود ندارد، به همین جهت پردازش زبان طبیعی هم دارای معایبی است.

 

بعضی از معایب آن عبارتند از:


مشکل در درک متون پیچیده ادبی.


وابستگی به داده های کلان. 


زمان بر بودن آموزش الگوریتم ها.


دقیق نبودن دستور زبان ها

 

کلام آخر


در این مقاله سعی کردیم شما عزیزان را با مفهوم پردازش زبان طبیعی یا NLP  آشنا کنیم. امیدواریم مطالب بیان شده در این محتوا برای شما مفید واقع شده و در درک بهتر این فناوری به شما کمک کرده باشد.منتظر 

بقیه چی گفتن

اولین نفری باش که یه چیزی میگه :)

شما چی میگی