وبلاگ دوره‌بین

مقایسه دوره های آموزشی تا یافتن بهترین دوره

مقایسه دوره های آموزشی تا یافتن بهترین دوره


فهرست مطالب
  • مقدمه
  • چرا باید دوره های آموزشی را با هم مقایسه کنیم؟
  • چگونه می توانیم دوره های آموزشی را با هم مقایسه کنیم؟
  • روش های مقایسه دوره های آموزشی
  • شاخص های مقایسه دوره های آموزشی
  • کلام آخر

مقدمه

اگر قصد یادگیری یک مهارت را دارید، در اولین مرحله باید دنبال یک مسیر یادگیری مناسب و سپس به دنبال یک دوره آموزشی درباره آن مهارت متناسب با شرایط و امکانات خودتان باشید.

در دنیای امروز آموزش و یادگیری به یکی از عوامل موفقیت در هر حوزه تبدیل شده است.

با توجه به پیشرفت تکنولوژی و رشد اینترنت،دسترسی به دوره های آموزشی آنلاین برای بسیاری از افراد امکان‌پذیر شده است.

اما نکته حائز اهمیت در این میان این است که روند انتخاب دوره آموزشی مناسب برای هر فردی به دلیل وجود تعداد بیشماری از دوره ها کار دشواری است.

به همین دلیل مقایسه های دوره های آموزشی با یکدیگر از اهمیت بسیاری برخوردار است.

 

چرا باید دوره های آموزشی را با هم مقایسه کنیم؟

در زمینه یادگیری مهارت و آموزش، انتخاب دوره مناسب تاثیر به مراتب بالاتری در میزان اثر بخشی مطالب آموزش داده شده خواهد داشت به گونه ای که می توان گفت اگر دوره مناسبی را انتخاب نکنید، ممکن است به جای یادگیری آن مهارت زمان و پول خود را دور ریخته باشید. و این موضوع ضربه جبران ناپذیری بر روند یادگیری و انگیزه شما در اموزش خواهد داشت.

با مقایسه دوره های آموزشی با یکدیگر این امکان برای شما ایجاد خواهد شد که بهترین دوره ای که برای شما مناسب است انتخاب کرده و از ان بهره ببرید، همچنین یکی دیگر از مواردی که ضرورت مقایسه دوره های آموزشی را بیشتر می کند، نیاز ها و سطح دانش شما است.

ممکن است شما برای آموزش دیدن یک مهارت صرفا بخشی از آن را نیاز داشته باشید و نخواهید مبلغ زیادی صرف آموزش آن مبحث کنید.

یا احتمال دارد که سطح دانش قبلی شما در مورد آن موضوع یا مهارت هنوز به مرحله رشد کافی نرسیده باشد در این صورت اگر دوره ای را با سطح حرفه ای و مبلغ بالا خریداری کنید، هم پول خود را از دست داده اید و هم در نهایت با موجی از مطالبی مواجه می شوید که هیچ درکی از آنها ندارید.

 

چگونه می توانیم دوره های آموزشی را با هم مقایسه کنیم؟ 

روش های متنوع و زیادی برای مقایسه دوره های آموزشی وجود دارد که بسته به نوع نیاز و محدودیت ها و امکانات شما متفاوت است در ادامه مطلب به برخی از مهم ترین روش های ان خواهیم پرداخت.

 

روش های مقایسه دوره های آموزشی

روش اول: پرس و جو از دیگران 

یکی از معمول‌ترین روش‌های مقایسه دوره های آموزشی با یکدیگر گفت و گو با دیگران در رابطه با دوره آموزشی مدنظر شماست. در این روش شما با افرادی که تجربه یادگیری مهارت مورد نظر شما را داشته اند در مورد انتخاب بهترین دوره آموزشی مشورت می کنید و میزان اعتبار دوره های مد نظر خودتان را از آنها جویا می شوید.

معایب این روش: 

1. وقت گیر بودن 

2. نیاز به فرد متخصص 

3. کمبود منابع انسانی 

مزایا این روش:

1. اعتبار بالا 

2. دسترسی به تجربه های غنی 

3. مشخص بودن هدف

 

روش دوم: مشاهده نظرات افراد

یکی دیگر از معمول ترین روش ها برای مقایسه دوره های آموزشی مشاهده نظرات کاربران آن دوره می باشد.اکثر وبسایت های آموزشی در صفحه مربوط به دوره خود نظرات دانشجویان دوره را قرارداده اند. شما می توانید با دیدن این نظرات و یا ارتباط گیری با دانشجویان دوره میزان رضایت آنها از دوره را متوجه شوید و در انتخاب خود دقیق تر عمل نمایید.

مزایا این روش:

1. ارتباط مستقیم با دانشجویان دوره 

2. بررسی همه جانبه 

3. دسترسی به شفاف ترین اطلاعات درباره دوره

معایب این روش:

1. حذف نظرات منفی توسط ارائه دهنده دوره 

2. نظردهی کلی به دوره 

3. بعضی دانشجویان نظرات خود را ثبت نمی کنند.

 

روش سوم: استفاده از وبسایت های ارائه دهنده امکانات مقایسه دوره های آموزشی ( بهترین و کامل ترین روش)

کامل ترین و بهینه ترین روش برای مقایسه دوره های آموزشی، استفاده از پلتفرم ها و وبسایت هایی است که به طور جدی و خاص در این زمینه مشغول به فعالیت هستند. این پلتفرم ها امکانات بسیار متنوعی برای مقایسه دوره های اموزشی با یکدیگر ارائه می دهند. به طوری که با یک بار استفاده از آنها دیگر نیازی به صرف زمان و هزینه بالا برای تشخیص مناسب ترین دوره برای خودتا نخواهید داشت.

مزایا این روش:

1. امکانات بالا 

2.رایگان بودن!

3. صرفه جویی در زمان

4.مقایسه چندیدن دوره آموزشی با یکدیگر

5. مشاهده همه نظرات مثبت و منفی 

6. ارتباط گیری آسان و سریع با دانشجویان

معایب این روش:

اگر فکر می کنید این روش معایبی دارد خوشحال می شویم در بخش نظردهی مقاله نظر خود را برای ما بنویسید.

 

شاخص های مقایسه دوره های آموزشی

برای مقایسه دوره های آموزشی با یکدیگر یکسری شاخص های مهم وجود دارد که با بررسی و تطبیق این پارامتر ها با نیازها، امکانات و سطح دانشی خود می توانید بهترین دوره آموزشی متناسب با موراد گفته شده برای خودتان را پیدا کنید. در ادامه مقاله به نحوه بررسی این شاخص ها خواهیم پرداخت پس تا انتهای مقاله با ما همراه باشید.

شاخص اول: کیفیت محتوای دوره به چه صورت است؟

یکی از مهم ترین و تاثیر گذار ترین شاخصه های انتخاب دوره آموزشی مناسب میزان کیفیت محتوای دوره آموزشی می باشد.قطعاً برای شما تفاق افتاده که دوره آموزشی را خریداری کرده اید و وقتی چند جلسه از آن را مشاهده نمودید متوجه شدید که محتوای دوره بسیار بی کیفیت بوده و اصلا اعتبار ندارد یعنی چیزی که در واقعیت قرار بوده به شما آموزش داده شود، اعمال نشده و صرفاً به بیان محتوا در حد اطلاعات عمومی پرداخته شده که هر کسی با کمی جستجو در اینترنت می تواند به این محتوا دسترسی پیدا کند.

مورد بعدی از بخش محتوای دوره ها این است که آیا دوره به صورت منظم آپدیت می شود یا فقط به صورت پکیج ارائه می شود؟

پیشنهاد بنده این است که حتی الامکان از خرید پکیج های آموزشی صرف نظر کنید چون محتوای این پکیج ها بروزرسانی نمی شوند و از طرفی پشتیبانی بسیار ضعیفی هم دارند.

پس راه حل چیست؟

بهترین پیشنهادی که می توان در این باره به شما ارئه داد این است که قبل از خرید و یا دیدن هر دوره آموزشی با استفاده از نظرات داشنجویان دوره و تجربیات دیگر افراد در این باره به بررسی کیفیت محتوای دوره بپردازید و یا می توانید از ارائه دهنده دوره درخواست یک نمونه ویدیو تصادفی از یکی از بخش های دوره داشته باشید تا به یک پیش اطلاعات درباره محتوای دروه برسید.

شاخص دوم: مدرس دوره چه کسی است؟

از دیگر شاخصه های تاثیرگذار در انتخاب دوره آموزشی مناسب،مدرس دوره است. که پرسش هایی در این مورد مطرح می شود که عبارت اند از:

1. مدرس دوره چه کسی است؟

2. آیا مدرس دوره مدرک و یا تخصص حوزه آموزشی که ارائه میدهد را دارد؟

3. آیا مدرس دوره تجربه کافی در این زمینه را دارد؟

4. آیا امکان دسترسی به مدرس دوره وجود دارد؟

5. آیا مدرس دوره به روش تدریس موثر موضوع واقف است؟

برای پیداکردن پاسخ این سوالات لازم است به بررسی و جستجو در مورد مدرس دوره بپردازیم به این دلیل که هر کسی توانایی و تجربه و صلاحیت کافی برای آموزش را ندارد.مدرسان با تجربه و شناخت بهتر می توانند محتوای دوره را به بهترین شکل ارائه کنند.

برای بررسی مفید و بهینه مدرسان لازم است به سابقه،تحصیلات و تجربه او بپردازید و برای دوره هایی که از مدرسان با سابقه و با تجربه تهیه شده اند امتیاز بیشتری قائل شوید.

شاخص سوم: نظرات کاربران درباره دوره چیست؟

یکی دیگر از نشانه های دوره خوب میزان رضایت و نظرات کاربران نسبت به آن دوره است. این شاخص کلیدی اطلاعات مفیدی را درباره تمامی جنبه های دوره به شما ارائه می دهد زیرا کاربران نظرات متنوع و متفاوتی درباره بخش های مختلف دوره،نحوه برگزاری،پشتیبانی،محتوای دوره و دیگر موارد ارائه می دهند که می تواند نقش به سزایی در انتخاب دوره آموزشی مورد نظر توسط دیگر افراد داشته باشد.

البته نباید این نکته را فراموش کنیم که برخی ارائه دهنده ها از اعمال نظرات منفی توسط کاربران و دانشجویان دوره ترس و واهمه دارند و ممکن است این ویژگی نظردهی به دوره را غیر فعال و یا نظرات منفی در مورد دوره را حذف کنند.

اما نگران نباشید چون تیم دوره‌بین در تلاش است تا این مشکل را برطرف کند. تا جایی که امکان نظردهی واقعی توسط کاربران به دوره های آموزشی در خود وبسایت فراهم است و می توانید میزان رضایت دانشجویان دوره و یا کاربران با تجربه را بدون هیچ محدودیتی( البته نه نظرات غیر اخلاقی) ببینید.

شاخص چهارم: قیمت دوره 

هزینه همیشه یک عامل مهم در انتخاب یک دوره آموزشی بوده به طوری که اکثر افراد میخواهند با هزینه کمتری یادگیری مهارتی را شروع کنند البته هزینه کم لزوما به معنای کیفیت پایین نیست چه بسا دوره هایی که با هزینه های نجومی هستند که محتوای مناسبی را ارائه نمی دهند و صرفا با ظاهری پر زرق و برق و و تبلیغات فراوان اقدام به فروش دوره می کنند و دوره هایی هم هستند که با وجود هزینه پایین تری، از امکانات بیشتر و محتوای مفید و غنی تری برخوردار هستند.

البته برخی دوره ها هم هستند که محتوای کاملا تخصصی و مفیدی را دربردارند و طبیعتاً هزینه به مراتب بیشتری هم دارند 

ما در دوره‌بین در صدد این هستیم که امکان خرید اقساطی دوره های آموزشی را برای شما عزیزان فراهم کنیم تا دیگر به بهانه بالا بودن هزینه برخی دوره ها یادگیری خود را به عقب نیندازید.

 

کلام آخر

هدف از تولید و نوشتن این مقاله صرفا کمک هرچند ناچیز به شما عزیزان برای پیدا کردن دوره آموزشی مناسب با نیازها، ویژگی ها و سطح دانش شما دوستان بود و همچنین قصد داشتیم شما را از سردرگمی برای انتخاب بهترین دوره آموزشی یاری کرده باشیم.

امید است این مقاله برای شما مفید بوده باشد.

ضمنا خوشحال می شویم اگر نظرات خود را در رابطه با این مقاله و یا هر نظر دیگری نسبت به مجموعه دوره‌بین که پلتفرم جستجو و مقایسه دوره‌های آموزشی می‌باشد دارید، با ما به اشتراک بگذارید.

به پایان آمد این دوره        یادگیری هم چنان باقیست!

بقیه چی گفتن

اولین نفری باش که یه چیزی میگه :)

شما چی میگی