وبلاگ دوره‌بین
پایتون ( python ) چیست و چه کاربردهایی دارد؟

پایتون ( python ) چیست و چه کاربردهایی دارد؟


فهرست مطالب
  • پایتون چیست؟
  • مزایای استفاده از پایتون
  • معایب استفاده از پایتون
  • پایتون چه کاربرد هایی دارد؟
  • پایتون چگونه به وجود آمد؟
  • مهمترین ویژگی های پایتون چیست؟
  • حقوق برنامه نویس پایتون چقدر است؟
  • کلام آخر

پایتون چیست؟

 

 پایتون یک زبان برنامه نویسی شی گرا، در سطح بالا و تفسیر کننده محسوب می شود. از این زبان برای توسعه وب و نرم افزار، علم داده و یادگیری ماشین استفاده می شود. پایتون قابلیت این را دارد که در بسیاری از سیستم عامل ها اجرا شود، همچنین استفاده از متغیر های این زبان کاملا رایگان بوده و به صورت آزاد در دست برنامه نویسان می باشد. اخیرا با توجه به رشد فناوری های هوش مصنوعی، پایتون نیز به عنوان یکی از زبان های اصلی این فناوری مورد توجه بسیاری از افراد قرار گرفته است.

 

از مهم ترین دلایلی که برنامه نویسان و توسعه دهندگان نرم افزار ها از این زبان استفاده می کنند، یادگیری سریع و کارآمدی این زبان می باشد. در واقع پایتون مناسب افراد تازه کاری است که قصد یادگیری برنامه نویسی را دارند و این زبان با زبان برنامه نویسی جاوا جایگزین شده تا بستری مناسب برای یادگیری در این حوزه را فراهم کند.

 

مزایای استفاده از پایتون

 

پایتون دارای مزیت های مختلفی نسبت به سایر زبان های برنامه نویسی است. نکات مفید این زبان به قدری گسترده است که هر توسعه دهنده تازه واردی را وادار به یادگیری آن می کنددر ادامه به معرفی و شرح برخی از مهم ترین مزایای پایتون می پردازیم.

 

1. کد زدن آسان : 

برنامه نویسان به راحتی می توانند کدهای یک نرم افزار ساخته شده با پایتون را بخوانند و نحوه کار آنرا نیز متوجه شوندزیرا قالب نوشتاری این زبان بسیار ساده و قابل فهم و مشابه زبان انگلیسی می باشد.

 

2. افزایش سرعت کار :

زبان پایتون، عملکرد کاری برنامه نویس را بهینه تر می کند، زیرا آنها می توانند با تولید کد های کمتری نسبت به سایر زبان های برنامه نویسی اقدام به نوشتن برنامه کنند.

 

3. تنوع کتابخانه ها : 

پایتون از منابع غنی در زمینه کتابخانه ها برخوردار است که هر یک از آنها برای هر پروژه ای کد های قابل استفاده آنرا دارند به همین دلیل نیازی به نوشتن کد های زیاد ندارد.

 

4. استفاده همزمان از چند زبان :

برنامه نویسانی که با پایتون کارمی کنند به راحتی می توانند این زبان قدرتمند را در کنار سایر زبان های برنامه نویسی همچون C و C++ استفاده کنند.

 

5. محبوبیت و اعتبار بالا :

در جامعه برنامه نویسان جهان زبان پایتون طرفداران خیلی زیادی دارد که تعداد آنها به میلیون ها نفر می رسد، که همین امر باعث شده برنامه نویس در صورت مواجه با مشکل در کد زنی خود می تواند به راحتی از جامعه کاربری مرتبط با این زبان کمک بگیرد و مشکل را حل کند.

 

6. قابلیت استفاده در چند سیستم عامل :

یکی دیگر از ویژگی های بارز و متمایز کننده این زبان با سایر زبان ها، قابلیت اسفاده این زبان در چند سیستم عامل است. زبان پایتون در در سیستم عامل های مختلفی نظیر ویندوز،مک os، لینوکس و یونیکس قابل اجرا است.

 

معایب استفاده از پایتون

پایتون نیز مانند سایر زبان های برنامه نویس معایبی نیز دارد ونمی توان گفت که بی عیب و نقص است در ادامه برخی از اصلی ترین معایب انرا توضیح خواهم داد.

 

1. سرعت پایین 

درست است که پایتون بهره وری و سرعت توسعه بالایی دارد اما در رابطه با زمان اجرا نقطه ضعفی دارد. به دلیل اینکه پایتون به جای استفاده از کامپایلر از تفسیر کننده استقفاده می کند نسبت به سایر زبان های برنامه نویسی همچون جاوا یا سی پلاس پلاس  کند تر است.

 

2. استفاده زیاد از حافظه 

برنامه های پایتون به خطر ساختار طراحی خود از حافظه زیادی استفاده می کنند و همین امر باعث شده بخش اعظمی از حافظه دستگاه درگیر کد زنی شود چون کد های از قبل آماده زیادی وجود دارند این مشکل ایجاد می شود.

 

3. مناسب نبودن برای موبایل 

یکی از مشکلات مهم پایتون این است که قابلیت های کافی برای تولید یک نرم افزار اندروید کامل را ندارد زبان های دیگر مانند جاوا یا سی پلاس پلاس برای توسعه موبایل بسیار مفید تر هستند.

 

پایتون چه کاربرد هایی دارد؟

زبان پایتون کاربرد های زیادی دارد و برای توسعه انوان برنامه ها می توان از آن کمک گرفت. بیشتر زبان های برنامه نویسی صرفا برای حوزه خاصی ساخته شده اند، در حالی که پایتون به دلیل کاردبرد های گسترده آن صرفا برای یک حوزه و یا موضوع به کار نمی رود، از نظر حرفه ای پایتون برای توسعه بک اند سایت، وب سرور، توسعه نرم افزار، ریاضیات و محاسبات علمی، تجزیه و تحلیل داده ها و هوش مصنوعی گزینه مناسبی خواهد بود.

پایتون یک زبان متن باز یا اوپن سورس می باشد و برنامه نویسان می توانند به راحتی متغیر های آنرا باز نویسی کرده و شخصی سازی کنند. در ادامه مقاله برخی از مهم ترین کاربرد های پایتون را معرفی می کنیم.

 

1.توسعه بک اند وب سایت

 

برنامه نویسی بک اند یا سمت سرور وبسایت در بردارنده توابع پیچیده و خاصی است. وبسایت ها باید با پایگاه داده یا data base خود در تعامل باشند تا بتوانند مغادیر تعریف شده در سرور را به سایت انتقال داده و همچنین هنگام ارسال و دریافت داده ها نکات ایمنی را رعایت کنند که تمامی این موارد به تعاملات بک اند و فرانت اند سایت بر می گردد.

این زبان برای نوشتن کد های مربوط به بک اند بسیار مفید و کاربردی است، زیرا از کتابخانه های متعددی بهره می گیرد که دارای کد های آماده و از پیش ساخته شده برای پیاده سازی توابع مورد نظر هستند و کار برنامه نویس را راحت تر می کند.

 

2. اتومیشن یا خودکار سازی با پایتون

 

زبان اسکریپتی، نوعی زبان برنامه نویسی است که توانایی اتوماسیون و خودکار شدن وظایف عادی را برعهده دارد. برنامه نویسان پایتون به صورت گسترده از اسکریپت های پایتون برای هوشمند سازی و خودکار سازی انواع مختلفی از کد های تکراری بهره می گیرند که عبارت اند از :

1. تغییر نام برخی از فایل ها

2. مبدل سازی فایل ها 

3. حذف کلمات تکراری در محتوا متنی 

4. انجام عملیات ریاضی پایه 

5. ارسال پیام در ایمیل 

6. تجزیه و تحلیل داده های پایه

7. یافتن باگ و خطا در فایل ها 

 

3. علم داده و یادگیری ماشین

علم داده یا data sience به تجزیه و تحلیل داده ها می پردازد و یادگیری ماشین یا machine learning به کامپیوتر ها یاد می دهد چطور و با چه ابزار هایی با تفسیر داده ها  به نتیجه گیری بپردازند. افرادی که از علم داده و یادگیری ماشین استفاده می کنند با استفاده از پایتون اقدام به تسهیل کار خود و نیز بهنیه سازی داده ها بهره می جویند که برخی اقدامات انها عبارت اند از : 

پاکسازی داده ها ( حذف و یا بهبود برخی مقادیر)

استخراج ویژگی های داده ها

نام گذاری داده ها 

آمارگیری از داده ها 

تصویر سازی داده ها ( نمودار، هیستوگرام،نمودار دایره ای و دیگر نمودار ها)

 

4. توسعه نرم افزار

اغلب توسعه دهندگان اپلیکیشن ها و نمر افزار ها از پایتون استفاده های زیادی می کنند که شامل موارد زیر است:

شناسایی خطای کد

خودکار سازی نرم افزار 

 ساخت نمونه اولیه 

 

پایتون چگونه به وجود آمد؟

 

برنامه نویس کامپیوتری به نام Guido van Rossum پایتون را طراحی و عرضه کرد وی توسعه این زبان را در سال 1989 آغاز کرد. درابتدا پیاتون برای آقای Guido van Rossum صرفا به جهت سرگرمی و پر کردن اوقات فراقت وی در کریسمس مورد استفده قرار گرفت. ایشان نام این زبان را از برنامه تلویزیونی  Python’s Flying Circus گرفته اند چون وی از طرفداران پرو پا قرص این برنامه بود.

 

 

مهمترین ویژگی های پایتون چیست؟

همان طور که گفته شد پایتون ویژگی ها زیادی دارد که برخی از برترین ویژگی های ان را در ادامه شرح خواهم داد.

 

1. تفسیر پذیری در پایتون:

پایتون زبان تفسیرگر است این به آن معنی است که مستقیما کد های توابع را خط به خط اجرا می کند و چنانچه در کد ها خطا و یا باگی وجود داشته باشد اجرای آن کد متوقف شده و هشدار داده می شود.

 

2. آسان و کاربردی: 

همان طور که اشاره کردیم مفاهیم اصلی پایتون شباهت زیادی به الگو های زبان انگلیسی دارد و همین امر یادگیر ان را نسبت به سایر زبان های برنامه نویسی آسان تر کرده است و توسعه دهندگان زیادی در جهان از این زبان استفاده می کنند.

 

3. پویایی: 

اکثر زبان های برنامه نویسی از توابع ثابت یا static بهره می گیرند و کمتر زبانی پیدا می شود که از توابعی با ساختار پویا یا dynamic استفاده کند و پایتون از همین گونه است.پایتون به دلیل پویایا در اجرا و تصحیح کد ها از محبوبیت بالایی بین توسعه دهنگان برخوردار است.

 

4. شی گرایی:

در زبان پایتون همه چیز به عنوان یک شی تفسیرمی شود و همین ویژگی باعث بهینه سازی و بهبود ساختار توابع و کدها می شود.

 

حقوق برنامه نویس پایتون چقدر است؟

یکی از سوالات متداولی که افراد تازه کار و مبتدی در برنامه نویسی می پرسند همین بحث حقوق برنامه نویس پایتون است. حقوق برنامه نویس پایتون بستگی به شرایط مختلفی دارد مثلاً اینکه کار به صورت پروژه ای است یا نه ؟ یا اینکه کارفرما یا شرکت چه محصول یا خدمتی میخواهد؟ و دیگر موارد مختلف 

اما در مجموع طبق آمار ها حقوق ملی برای یک برنامه نویس پایتون در ایلات متحده در سال 2023  رقمی حدود 79560 دلار در سال است و در ایران نیز این مبلغ طبق آمار های جاب ویژن چیزی حدود 20 تا 30 میلیون تومان در ماه است.

البته روش های مختلفی برای افزایش و یا کسب در آمد از پایتون وجود دارد که می توانید به مراجعه به مقاله 6 راه کسب درآمد از پایتون از این روش ها آگاهی پیدا کنید.

 

کلام آخر

در این مقاله قصد داشتیم تا شما عزیزان را با زبان پایتون و کاربدر های آن آشنا کنیم امید است که این محتوا برای شما مفید بوده باشد. چنانچه در ابتدای مسیر تبدیل شدن به یک برنامه نویس ماهر هستید و یا اگر برنامه نویس هستید و قصد عمیق شدن در این حوزه را دارید به شما پیشنهاد می کنم به دوره های پایتون موجود در دوره بین سری بزنید 

ضمنا خوشحال می شویم که با ثبت نظرات خود در ارائه محتوای غنی به شما به ما یاری رسانید.

بقیه چی گفتن

اولین نفری باش که یه چیزی میگه :)

شما چی میگی