وبلاگ دوره‌بین

سی پلاس پلاس ++C چیست؟ ورود به دنیای برنامه نویسی

سی پلاس پلاس ++C چیست؟ ورود به دنیای برنامه نویسی


فهرست مطالب
  • مقدمه
  • برنامه نویسی سی پلاس پلاس ++C چیست؟
  • دلیل محبوبیت و رشد مستمر ++C چیست؟
  • ++C چه مزایایی دارد؟
  • چرا باید ++C را یاد بگیریم؟
  • نتیجه گیری

مقدمه

یکی از بهترین و سریع ترین زبان های برنامه نویسی،زبان برنامه نویسی سی پلاس پلاس می باشد. که در سال 2020 به عنوان سریعترین زبان برنامه نویسی از لحاظ رشد انتخاب شد.

در این مقااله قصد داریم شما را با این زبان بسیار کاربردی آشنا کنیم تا گامی دیگر در جهت رشد آگاهی شما در زمینه زبان‌های برنامه نویسی داشته باشیم.

 

برنامه نویسی سی پلاس پلاس ++C چیست؟

این زبان نسخه پیشرفته و گسترش یافته از زبان برنامه نویسی C می باشد که توسط Bjarne Stroustrup در سال 1979 توسعه یافت.

در اوایل این زبان C with Classes نام داشت و سپس به این نام تغییر پیدا کرد می توان گفت این زبان یک زبان همه منظوره ، کاربردی و سریع است.

این زبان یک زبان برنامه نویسی پیچیده، کارآمد و غنی است و برای برنامه نویسان سطح متوسط با این حال مبتدیانی که قصد دارند سفر برنامه نویسی خود را شروع کنند

خیلی زود خواهند فهمید که می توانند مفاهیم آن را به سرعت یاد بگیرند.

 

دلیل محبوبیت و رشد مستمر ++C چیست؟

این زبان تقریبا در همه جا هست. نزدیک به 4 میلیون برنامه نویس در جهان از این زبان استفاده می کنند.

انبوهی از سیستم ها نظیر موترهای جستجو،اپلیکیشن های کاربردی VR،پایگاه های داده،سیستم عامل ها،مرورگر های وب و .....

محصولات شرکت های نظیر Unreal Engine, Adobe , Firefox با این زبان برنامه نویسی ساخته شده اند. آخرین نسخه استاندارد سی پلاس پلاس یعنی 20++C

این زبان برنامه نویسی را به چابک ترین زبان برنامه نویسی در میان توسعه دهنگان تبدیل کرده است.

با توجه به محبوبیت و ارتباط سازی خوبی که این زبان از آن بهره می برد، به طبع در بازار کار جایگاه بسیار مناسبی دارد و در موارد مختلفی نظیر امورحسابداری، توسعه برنامه ها 

واقعیت مجازی و دیگر بخش ها مورد استفاده قرار می گیرد.

اما مهم ترین محبوبیتی که این زبان دارد توسعه زیر ساخت های نرم‌ افزاری و اپلیکیشن های کاربردی است که با منابعی محدود اجرا می شوند.

++C دارای توانائی های به خصوصی برای تغییر مستقیم سخت افزار یا ماشینی است که روی آن اجرا می شود، به همین جهت برنامه نویسان می توانند کد خود را برای اجرای 

کاربردی یک برنامه در هر محیطی تنظیم کنند.

چنین برنامه هایی به سرعت و بسیار کارآمد بر روی دستگاه های مختلفی قابلتی اجرا شدن دارند.

 

++C چه مزایایی دارد؟

این زبان برنامه نویسی غنی مزایای فراوانی را برای کاربران به ارمنغان می آورد که نمی توانیم تمامی این مزایا را در قالب یک مقاله بیان کنیم، با این وجود در ادامه بعضی از مطالب را برای شما عزیزان بیان خواهیم کرد.

  1. سرعت: زبان های برنامه نویسی سطح پایین بسیار سریع تر از زبان های برنامه نویسی سطح بالاتر مانند جاوا و پایتون هستند. از این لحاظ که ++C نسخه توسعه یافته C می باشد از سریع ترین زبان های برنامه نویسی موجود در بازار است. 
  2. بهره وری این زبان برنامه نویسی دارای یک کتابخانه الگوی استاندارد یا STL است. که می تواند به طور توسعه یافته هنگام برنامه نویسی مورد استفاده قرار گیرد این کتابخانه الگوریتم های کاربردی را ارائه می دهد که به برنامه نویس اجازه می دهد در وقت و انرژی خود صرفه جویی کند.
  3. توانایی تجزیه مسائل به مسائل کوچکتر: ++C تا حدی یک زبان برنامه نویسی شی‌ گرا است. به این معنی که می توانید مشکلات پیچیده را به طور مستقیم با ایجاد اشیاء حل کنید. علاوه بر این، توابع ++C به شما این امکان را می دهند که کد را به بلوک های منطقی تقسیم کنید که واضح می باشند و تغییر دادن انها آسان است.
  4. امکان تشخیص خطاها قبل از اجرا: ++C به صورت استاتیک (ایستا) تایپ می شود به این معنی که کامپایلر در مورد آنچه برنامه نویس تایپ می کند، مفروضاتی نمی سازد. در نتیجه کامپایلر می تواند باگ ها و خطاها را قبل از اجرا پیدا کند و در طولانی مدت باعث رفه جویی در زمان میشود.

 

چرا باید ++C را یاد بگیریم؟

به عنوان کسی که قصد یادگیری برنامه نویسی را دارد باید بدانید که در عصر حاضر به دلیل توسعه هوش مصنوعی  در چند ساله اخیر و چشم انداز آن در سال های آینده این حوزه نیاز به متخصص مربوط به خود را نیز دارد. فردی که در برنامه نویسی این زبان کاربردی و کارآمد را یاد گرفته و در مفاهیم ان عمیق شود آینده مالی و شغلی خیلی مناسبی را خواد داشت.

در ادامه توضیحات بیشتری در مورد دلایل یادگیری این زبان اشاره خواهیم کرد:

  • یادگیری این زبان به شما این امکان را می دهد که درک عمیقی در معماری کامپیوتر داشته باشید.
  • این زبان به طور گسترده در حوزه های مختلفی مورد استفاده قرار می گیرد.
  • به قدری کاربردی است که قابلیت جایگزینی با دیگر زبان را ندارد.

 

نتیجه گیری

در این مقاله کاربردی سعی داشتیم شما را با زبان برنامه نویسی ++C آشنا و مزایا و نکات مهم آن را برای شما بیان کنیم. امیدواریم این مقاله برای شما مفید بوده و نهایت استفاده را از این مقاله برده باشید. 

ضمنا اگر قصد یادگیری برنامه نویسی را دارید، می توانید بهترین دوره‌های برنامه نویسی زبان ++C موجود در اینترنت را در دوره‌بین پیدا کنید.

به امید دیدار مجدد

بقیه چی گفتن

اولین نفری باش که یه چیزی میگه :)

شما چی میگی