وبلاگ دوره‌بین

با متریال دیزاین بی عیب و نقص طراحی کن!

با متریال دیزاین بی عیب و نقص طراحی کن!


فهرست مطالب
  • مقدمه
  • کاربرد های متریال دیزاین
  • چرا گوگل متریال دیزاین رو تولید کرد؟

مقدمه

متریال دیزاین یا Material UI یک سیستم یکپارچه هست که تئوری، منابع و ابزار برای ساخت تجربه‌های دیجیتال رو با هم ترکیب می‌کنه. به زبان ساده‌تر، متریال دیزاین مجموعه‌ای از اصول، قوانین، کامپوننت‌ها و رویکردهاست که می‌تونیم از اون‌ها برای ساخت وب‌سایت‌ها و اپلیکیشن‌هایی بی‌عیب و نقص استفاده کنیم. هدف اصلی متریال دیزاین گوگل اینه که تجربه‌ی کاربریِ یکسان و منسجمی رو در اپلیکیشن‌های موبایلی و تحت وب همه‌ی کسب و کارها ایجاد کنه. از طرفی نیز تلاش می‌کنه تا این اپلیکیشن‌ها با همه‌ی دستگاه‌ها و پلتفرم‌ها سازگار باشن.

رویکرد متریال دیزاین از Responsive بودن، Shadowها، Transition، Animationها و Layoutهای مبتنی بر Grid در کنار هم استفاده می‌کنه تا تجربه‌های طراحی آماده‌ای رو بسازه. اگه بخوایم واسط کاربری رو با یک ورق کاغذ نشان بدیم، اون کاغذ رو به چه شکلی درمیاریم؟ این همون ایده‌ای هست که متریال دیزاین بر مبنای اون ساخته شده.

محصولات گوگل، مثل یوتیوب، اندروید و جی‌میل از متریال دیزاین استفاده می‌کنن. محبوبیت متریال اندورید هر روز بیشتر میشه و این موضوع رو می‌توان در نرم‌افزارهای بزرگی مثل WhatsApp دید که ازش استفاده می‌کنن.

 

کاربرد های متریال دیزاین

- با فریمورک‌های متریال دیزاین می‌تونید در محصولات‌‌تون در همه‌ی پلتفرم‌ها یکپارچگی داشته باشید. (هم پلتفرم موبایلی و هم تحت وب)

- دیگه لازم نیست CSS رو از اول بنویسید و می‌تونید از کامپوننت‌های آماده‌ی متریال استفاده کنید.

- می‌تونید با ساخت واسط‌هایی کاربرپسند، مطمئن باشید که کاربران‌تون تجربه‌ی کاربری خوبی خواهند داشت.

 

چرا گوگل متریال دیزاین رو تولید کرد؟

هدف اصلی گوگل ساخت زبانِ بصری یکپارچه برای تمامی محصولات هست. یعنی باید یک کامپوننت طراحی رو برای استفاده در محصولات مختلف از نو طراحی کنید. علاوه بر اون، گوگل می‌خواست کلاینت‌هایش هنگام برخورد با محصولات مختلف این شرکت، یک طراحی منسجم داشته باشن.

متریال دیزاین می‌تونه بخشی مهمی در حضور آنلاین کسب و کارتون باشه. افراد زیادی هم‌اکنون از متریال دیزاین استفاده می‌کنن و این نشون دهنده‌ی مزایای جالبش هست. حالا چرا متریال دیزاین مهمه؟ و چه اهدافی داره؟

 

تصمیم‌گیری بهتر

با متریال دیزاین می‌تونید سریع‌تر پروتوتایپ(Prototype) محصول رو تولید کنید و این فرایند تصمیم‌گیری رو تسریع می‌کنه. به‌علاوه، با متریال دیزاین دیگه لازم نیست برای هر المنتِ (مثل Toggleها، Sliderها و Buttonها) اپلیکیشن همه‌چیز رو از نو طراحی کنید.

UI و UX منسجم

خیلی مهمه که UI و UX اپلیکیشن شما در دستگاه‌هایی با اندازه صفحات مختلف منسجم باقی بمونن.

ممکنه کاربران از طریق یک مرورگر دسکتاپ از وب‌سایت شما بازدید کنن. یا وقتی در مسیرن، از گوشی همراه‌شون این کار رو انجام بدن.

و آخرین مورد با استفاده از متریال دیزاین می‌تونید تجربه‌ای کاربرپسند و خوب در تمام دستگاه‌های موجود داشته باشید.

اگه میخوای کامل‌تر با این سبک از طراحی وب سایت‌ها و پلتفرم‌های اندرویدی آشنا بشی، به بخش آموزش های متریال دیزاین در دوره‌بین سر بزن:) 

بقیه چی گفتن

اولین نفری باش که یه چیزی میگه :)

شما چی میگی