وبلاگ دوره‌بین

CSS، مکمل صفحات وب!

CSS، مکمل صفحات وب!


فهرست مطالب
  • مقدمه
  • مزایای CSS
  • معایب CSS

مقدمه

اولین قدم برای یادگیری طراحی سایت، آموزش HTML و سپس CSS هست. این دو زبان در کنار همدیگه معنی پیدا می‌کنند. زیرا CSS رو می‌توان مکملی بر زبان HTML دونست که با هدف پر کردن نقاط ضعف و خلاء‌های اون توسعه یافته. CSS مخفف عبارت Cascading Style Sheets و به معنی "برگه‌های آبشاری" هست.

این زبان با هدف فرم دهی صفحات وب HTML و اجزای مختلف صفحات آن توسعه داده شده. در واقع CSS یک زبان نشانه‌ گذاری هست که اجازه میده ساختار صفحات وب رو از چیدمان عناصر گرفته تا تغییر رنگ‌بندی و فونت‌ها شکل بدید. این زبان در کنار HTML و JavaScript از هسته‌های اصلی طراحی صفحات وب به حساب می‌آیند. در توضیح HTML یک ساختمان رو مثال زدیم و گفتیم که طراحی وب رو می‌تونیم به ساختمان سازی تشبیه کنیم. طراحی سایت هم دقیقا به همون صورت هست. در مرحله‌ی اول شما با استفاده از HTML، ساختار کلی صفحه وب خودتون رو می‌سازید و در واقع اسکلت بندی اون رو انجام میدید و مشخص می‌کنید که در صفحه وب‌تون به چه چیزهایی نیاز دارید. در مرحله‌ی بعد با استفاده از CSS، اقدام به زیباسازی، رنگ دهی و... می‌کنید و به صفحه وب خودتون جذابیت های ظاهری اضافه می‌کنید.

از کاربردهای رایج CSS می‌توان به تعین فونت، تعین رنگ پیش زمینه و پس زمینه، تعیین فاصله و حاشیه عناصر صفحه، تعیین عرض و ارتفاع ،تعیین تصویر پس زمینه، تغییر موقعیت قرار گیری عناصر صفحه و چپ چین و راست چین کردن عناصر اشاره کرد.

 

مزایای CSS

با CSS علاوه بر اینکه کدنویسی تمیزتری خواهید داشت، از یک قطعه کد می‌تونید برای صفحات مختلف HTML استفاده کرده و در زمان صرفه جویی کنید. CSS همچنین به بهبود سئو سایت نیز کمک می‌کنه و به اصطلاح SEO Friendly هست. زیرا استفاده از این کدها می‌تونه تاثیر بسیار خوبی در زیبایی و دسترسی پذیری صفحات وب، پشتیبانی از صفحات وب در دستگاه‌ها و مرورگرهای مختلف و در نهایت بهبود تجربه کاربری داشته باشه. برخی دیگر از مزایای این زبان:

 

- ویژگی‌های بیشتری برای کار با اجزای صفحات نسبت به HTML دارد.

- بهبود بخشیدن به سرعت وب سایت و زمان بارگذاری کمتر برای صفحات وب.

- امکان ساخت جلوه‌های تصویری و انیمیشنی جذاب.

- نگه‌ داری آسان کدها.

- جلوگیری از کدنویسی کثیف و غیر اصولی.

 

معایب CSS

زبان CSS در مقابل مزایای بسیار زیادی که داره، شامل ضعف‌ها و محدودیت‌هایی هم هست. برخی از محدودیت‌های این زبان عبارتند از:

 

- در انتخاب والد نمیشه برای هر عنصر، گزینه بالاتر یا والد رو انتخاب کرد. دلیل اصلی اون، بهبود کارایی در نمایش صفحات وب در مرورگرهای مختلف هست.

- ناتوانی در نام گذاری نقش‌ها در زمان ارجاع script‌های بخش کاربر و تغییر Selectorها.

- تفاوت کارکرد CSS در مرورگرهای مختلف که ممکن هست مشکلاتی برای برنامه نویسان ایجاد کنه.

- دسترسی برای ایجاد هرگونه تغییر به علت متن باز بودن.

در نهایت اگه علاقه‌مند به یادگیری طراحی سایت هستید و هیچ پیش زمینه ای در این حوزه ندارید، آموزش CSS و آموزش HTML جزء قدم‌ های ابتدایی شماست.  پس پیشنهاد می‌کنیم سری به بهترین دوره های آموزشی بزنید!

بقیه چی گفتن

اولین نفری باش که یه چیزی میگه :)

شما چی میگی