وبلاگ دوره‌بین

HTML پرچمدار دنیای وب!

HTML پرچمدار دنیای وب!


فهرست مطالب
  • مقدمه
  • رابطه ی HTML با زبان های CSS و JavaScript
  • مزایا و معایب زبان HTML

مقدمه

HTML ابزاری هست که اقدام به ساخت قالب کلی صفحات وب می‌کنه. به این معنا که شما با استفاده از HTML می‌تونید فوندانسیون و اسلکت اصلی وبسایت خودتون رو طراحی کنید. طراحی وب ۲ مرحله اصلی داره. اول ساختاربندی اصلی صفحات وب که با HTML انجام میشه و دوم اضافه کردن جذابیت های ظاهری مثل رنگ و… که با CSS صورت می‌گیره.

از آن‌جایی که فرایند طراحی وب،‌ مشابه فرایند ساختمان سازی هست،‌ کار ما برای پاسخ به سوال HTML چیست خیلی راحت میشه. فرض کنید قصد ساخت یک مجتمع مسکونی رو دارید. اولین مراحل برای ساخت یک ساختمان مسکونی، ساخت اسکلت بندی و قالب کلی اون ساختمان با استفاده از سیمان، بتن، میلگرد و… است. در واقع شما در ابتدا، اسکلت کلی ساختمان رو می‌سازید و تو مرحله بعد، با استفاده از گچ، رنگ آمیزی و… اون رو زیبا می‌کنید. طراحی وب با HTML هم دقیقا به همین صورت هست. HTML به شما کمک می‌کنه تا با استفاده از تگ ها، ساختار و ساختمان کلی صفحه وب خودتون رو تعریف کنید. مثلا بگید که منو کجاست، هدر کجاست، فوتر کجاست و… .

در واقع HTML به شما کمک میکنه تا ساختار کلی صفحه‌ی وب‌تون رو بسازید و اسکلت بندی اون رو انجام بدید و در مراحل بعد، توسط ابزارهای دیگه می‌تونید صفحه وب ساده ای که طراحی کردید رو چشم نوازتر کنید.

 

رابطه‌ی HTML با زبان‌‌های CSS و JavaScript

امروزه HTML به تنهایی کاربرد زیادی نداره چون فقط ساختار صفحه رو شکل میده و اجازه اضافه کردن جذابیت‌های ظاهری رو نمیده. صفحات HTML به تنهایی ارزشی برای انتشار ندارند اما با استفاده از زبان‌‌های CSS و JavaScript می‌تونید به اون جذابیت های ظاهری اضافه کنید. دقیقا مانند مثال ساختمان سازی.

 

مزایا و معایب زبان HTML

این زبان مزیت‌ها و محدودیت‌هایی هم داره!

برخی از مزایا:

- یادگیری آسان و لذت‌بخش.

- متن باز و رایگان بودن.

- ادغام آسان با زبان‌های سمت سرور مثل php.

- قابلیت اجرا در تمام مرورگرها.

 

معایب:

- ضعف در پشتیبانی از مرورگرهای قدیمی.

- نیاز به طراحی جداگانه هر صفحه به دلیل نبود قواعد منطقی برنامه نویسی.

- استاتیک بودن و وابستگی به زبان‌های سمت سرور برای تعامل با کاربر.

 

اگه به تازگی قصد یادگیری HTML رو داری توصیه می‌کنیم از بهترین دوره های آموزشی HTML موجود در دوره‌بین استفاده کنی. چون در کمترین زمان ممکن و صرف یک هزینه معقول، تمام مطالب رو به صورت دسته بندی شده یاد میگیری:)

بقیه چی گفتن

اولین نفری باش که یه چیزی میگه :)

شما چی میگی