وبلاگ دوره‌بین

آشنایی با جاوا اسکریپت (JavaScript)، همه کاره دنیای وب

آشنایی با جاوا اسکریپت (JavaScript)، همه کاره دنیای وب


فهرست مطالب
  • جاوا اسکریپت چیست؟
  • مزایای جاوا اسکریپت چیست؟
  • معایب جاوا اسکریپت چیست؟
  • بازار کار جاوا اسکریپت

افرادی که به دنیای برنامه نویسی و فناوری علاقه دارند احتمالاً نام بیشتر زبان‌های برنامه نویسی به گوششان خورده باشه و این سؤال در ذهن اون‌ها مطرح بشه که جاوا اسکریپت یکی از اوناست. جاوا اسکریپت (JavaScript) یکی از زبان‌های برنامه نویسی رایج و کم حجم هست که معمولاً توسط برنامه‌نویسان وب برای ایجاد وب‌سایت‌های تعاملی، صفحات وب پویا، وب اپلیکیشن و حتی توسعه بازی استفاده میشه. توسعه‌دهندگان و برنامه‌نویسانی که به جاوا اسکریپت علاقه‌مندند، معمولاً از جاوا اسکریپت در کنار HTML و CSS استفاده می‌کنند. این زبان محبوب در کنار عناصر HTML و CSS شگفتی خلق می‌کنه و باعث ایجاد تعاملی میشه که این کار به‌تنهایی به وسیله HTML و CSS امکان‌پذیر نیست.
جاوا اسکریپت در سال 1373 شمسی (1995 میلادی) توسط «برندان ایچ» (Brendan Eich) در زمانی ایجاد شد که او یک مهندس نرم‌افزار در شرکت «Netscape» بود. Netscape شرکت آمریکایی است که در زمینه ارائه نرم‌افزارهای اینترنتی فعالیت می‌کنه. این زبان در ابتدا قرار بود «LiveScript» نام‌گذاری بشه اما طولی نکشید که تغییر نام داد و امروزه به عنوان Javascript شناخته میشه.

 

جاوا اسکریپت چیست؟

در ساده‌ترین پاسخ به اینکه جاوا اسکریپت چیست می‌توان گفت که جاوا اسکریپت زبانی سطح بالا برای ایجاد صفحات وب پویا و تعاملی هست. رسالت اصلی این زبان بهبود تعامل و تجربه کاربری بازدیدکنندگان و کاربران وب با ایجاد عناصری مانند منوهای کشویی، عناصر گرافیکی، رنگ‌های پس‌زمینه پویا و غیره است.

این زبان محبوب، هم‌ اکنون در بسیاری از حوزه‌های فناوری و اینترنت اعم از توسعه و برنامه نویسی وب، توسعه بازی، ساخت وب اپلیکیشن، برنامه نویسی سمت سرور و غیره مورد استفاده قرار می‌گیره. همون‌طور که گفته شد، جاوا اسکریپت باعث میشه که تعامل بین کاربر و صفحات وب به بهترین شکل ممکن صورت بگیره که این کار به تنهایی از عناصری مانند HTML و CSS ساخته نیست. امروزه بسیاری از مرورگرهای پیشرفته و حتی قدیمی از جاوا اسکریپت به‌عنوان زبان برنامه نویسی اصلی خود استفاده می‌کنند و با استفاده از اون، تجربه کاربری بی‌نظیری به کاربران وب می‌بخشند.

 

مزایای جاوا اسکریپت چیست؟

زبان برنامه نویسی جاوا اسکریپت دارای چندین مزیت مهمه که اون رو به انتخاب بهتری نسبت به برخی از رقبای خود تبدیل می‌کنه.

سادگی: ساختار ساده جاوا اسکریپت، یادگیری و پیاده‌سازی اون رو بسیار آسان کرده و همچنین از بسیاری از زبان‌های رایج امروزی سریع‌تر است. از طرفی، خطاهای جاوا اسکریپت به راحتی قابل تشخیص و تصحیح هستند.

سرعت اجرا: در جاوا اسکریپت، اسکریپت‌ها بدون هیچ واسطه یا کامپایلری(نرم افزاری برای تبدیل کد منبع به کد شی است) مستقیماً در مرورگر وب بدون اتصال به سرور ارسال می‌شوند. همچنین، امروزه بیشتر مرورگرهای پیشرفته و اصلی به جاوا اسکریپت این امکان رو میدن تا کدها در طول اجرای برنامه کامپایل بشن.

سازگاری: جاوا اسکریپت با بیشتر زبان‌های معروف دیگه مانند PHP ،Perl و جاوا سازگاری داره.

محبوبیت: هم‌اکنون منابع و انجمن‌های پشتیبانی زیادی در سطح وب برای کمک به افراد مبتدی و حتی حرفه‌ای برای یادگیری و اشکال‌زدایی جاوا اسکریپت در دسترس هستن.

کاهش بار سرور: یکی دیگر از مزیت‌های جاوا اسکریپپ، عملکردش در سمت کلاینت است که جاوا اسکریپت درخواست‌های ارسال شده به سرور رو کاهش میده. اعتبار‌سنجی داده‌ها رو می‌توان از طریق مرورگر وب انجام داد و به‌روزرسانی‌ها فقط برای بخش‌های خاصی از صفحه وب اعمال می‌شوند.

به‌روزرسانی‌ها: تیم توسعه جاوا اسکریپت به‌طور مداوم چارچوب‌ها و کتابخانه‌های جدید رو به‌روزرسانی و اشکالات اون‌ها رو رفع می‌کنند.

 

معایب جاوا اسکریپت چیست؟

مانند هر زبان برنامه نویسی دیگه‌ای، جاوا اسکریپت هم معایبی داره و با محدودیت‌هایی روبه‌رو هست. بعضی از مهم‌ترین معایب جاوا اسکریپت:

سازگاری مرورگر: مرورگرهای مختلفی وجود دارن که هر کدوم به شیوه‌ خودشون کدهای جاوا اسکریپت رو تفسیر می‌کنن و این پدیده گاهی خودبه‌خود باعث به وجود آمدن ناسازگاری میشه.

امنیت سایبری: از آن جهت که کدهای جاوا اسکریپت در سمت کلاینت اجرا میشن، قابلیت آسیب‌پذیری در برابر سوءاستفاده کاربران رو دارند.

دیباگ کردن: از آن جا که مرورگرها هیچ نشانه یا خطایی رو در کدهای جاوا اسکریپت نشان نمیدن، این به اشکال‌زدایی سریع ضربه می‌زنه. برای یافتن باگ‌های کدها، کاربر ملزم به استفاده از کد ادیتورهایی با قابلیت دیباگ خواهد بود.

 

بازار کار جاوا اسکریپت

راه‌های مختلفی برای کار به عنوان توسعه‌دهنده جاوا اسکریپت وجود داره و امروزه اغلب شرکت‌های بزرگ و کوچک به دنبال استخدام توسعه‌دهندگان جاوا اسکریپت هستند. همچنین تقاضا برای توسعه‌دهندگان جاوا اسکریپت روزبه‌روز در حال افزایش هست و امروزه جاوا اسکریپت یکی از پر تقاضاترین مهارت‌های برنامه نویسی به حساب میاد. قبلاً، بخش بزرگی از توسعه‌دهندگان جاوا اسکریپت فقط در استارت‌آپ‌ها کار می‌کردند، اما هم‌اکنون، تعداد زیادی از توسعه‌دهندگان جاوا اسکریپت برای شرکت‌های بزرگی مانند گوگل، اینستاگرام، فیس‌بوک(متای فعلی) و غیره نیز کار می‌کنند.
بر اساس گزارش ها بالغ بر ۷۵ درصد از شرکت‌ها در سال 2021، در سراسر جهان به دنبال استخدام توسعه‌دهندگان جاوا اسکریپت بودن و این آمار برای سال 2022 همچنان در حال افزایش هست.

درنهایت اگه به جاوا اسکریپت و برنامه نویسی علاقه‌مندی و دوست داری سریع‌تر در این زمینه پیشرفت کنی، همین حالا به بخش آموزش های جاوا اسکریپت سر بزن و با انتخاب بهترین دوره و وارد دنیای برنامه نویسی شو:)

بقیه چی گفتن

اولین نفری باش که یه چیزی میگه :)

شما چی میگی