وبلاگ دوره‌بین

سادگی در برنامه نویسی موبایل با فلاتر! (Flutter)

سادگی در برنامه نویسی موبایل با فلاتر! (Flutter)


فهرست مطالب
  • مقدمه
  • مزایا و ویژگی های فلاتر
  • معایب و نقاط ضعف فلاتر
  • سخن پایانی

مقدمه

اگه دوستدار و علاقه‌مند به دنیای برنامه نویسی موبایل باشید، احتمالا اسم فلاتر (Flutter) به گوشتون خورده. در سال 2017 شرکت گوگل از فریم‌ورک جدیدش، یعنی فلاتر رونمایی کرد. Flutter یک فریم‌ورک متن باز برای ساخت اپلیکیشن‌های موبایل هست و در مقایسه با سایر فریم‌ورک‌های ساخت اپلیکیشن موبایل عمر زیادی نداره. زبان مورد استفاده در فلاتر زبان دارت Dart هست که یک زبان سطح بالا، چندمنظوره و شیءگراست. Alibaba و Google Ads از برنامه‌های محبوب ساخته شده با فلاتر هستن.

 

مزایا و ویژگی‌های فلاتر

توسعه‌ی سریع و آسان اپلیکیشن:

در فلاتر با استفاده از قابلیت Hot Reloading می‌تونید تغییراتی که در کدتون می‌دید رو در کمتر از یک ثانیه مشاهده کنید، یعنی برای یک تغییر کوچک نیازی نیست اپلیکیشن رو دوباره اجرا کنید. این تکنیک در تغییر UI، اضافه کردن قابلیت جدید و دیباگ کردن پروژه خیلی به برنامه نویس کمک می‌کنه.

سرعت بالا:

از دیگر مزایای زبان برنامه نویسی فلاتر، سرعت بالای اون هست که در هنگام خروجی گرفتن دیگه نیاز نیست همانند زبان‌های برنامه‌نویسی‌ دیگه مدت زمان زیادی صبر کنید. این ویژگی باعث افزایش عملکرد و بهره‌وری اپلیکیشن میشه.

بازدهی مناسب:

یکی دیگه از ویژگی ‌های فلاتر، کراس‌پلتفرم بودن اون هست. این ویژگی باعث شده که هم برای اندروید و هم برای iOS اپلیکیشن بسازید. به این ترتیب در زمان و هزینه‌های خودتون صرفه جویی می‌کنید. فلاتر همچنین برای سیستم‌عامل‌های ویندوز، لینوکس، macOS و گوگل فیوشا هم خروجی می‌گیره.

ویجت‌های جذاب:

از دیگر مواردی که باید بدونید اینه که زبان برنامه‌نویسی فلاتر دارای ویجت‌های جذاب و آماده هست که می‌تونید برای طراحی به صورت حرفه‌ای از این ویجت‌ها استفاده کنید. این ویژگی کار رو برای طراحی ساده کرده و تمامی ویجت‌ها بر اساس جدیدترین متد روز طراحی شده که همین یک مزیت بزرگ نسبت به رقباست.

رایگان و متن باز بودن:

زبان برنامه نویسی فلاتر رایگان هست و دیگه نیاز نیست برای کار کردن و گسترش اون هزینه کنید. علت اصلی رایگان بودن این برنامه، متن باز بودنش هست. همین ویژگی فلاتر رو به گزینه‌ای جذاب برای استارت آپ‌ها و توسعه دهندگانی که قصد دارن بدون صرف هزینه زیاد برنامه‌های با کیفیت تولید کنن، تبدیل می‌کنه. 

پشتیبانی خوب:

فلاتر به عنوان یکی از محصولات گوگل، پشتیبانی قابل توجهی دریافت می‌کنه و دائما برای بهبودش تلاش میشه. بنابراین توسعه دهندگان می‌تونن مطمئن باشن که فلاتر به توسعه و پشتیبانی خودش ادامه میده.

 

معایب و نقاط ضعف فلاتر

محبوب نبودن:

هرچند فلاتر قدرتمنده اما یکی از نقاط ضعفش این هست که هنوز به محبوبیت زیادی نرسیده و افرادی که می‌خوان از فلاتر استفاده کنن باید از اسکریپت‌های سفارشی استفاده کنن. یادتون باشه که فریم‌ورک فلاتر اپن‌سورس (متن باز) هست؛ به همین دلیل آینده درخشانی در پیش داره.

کتابخانه‌ی ناقص:

با اینکه فلاتر دارای مجموعه‌ای سرشار از ویجت‌ها و قابلیت‌های بسیاری هست اما بازم کمبود کتابخانه‌های شخص ثالث وجود داره. کتابخانه‌ها برای افزودن ویژگی‌ها و قابلیت‌های برنامه، لازم و ضروری هستن. بنابراین هنگام استفاده از فلاتر باید این مورد در نظر گرفته بشه. 

حجم زیاد خروجی‌ها:

یکی از دلایلی که باعث شده تا کاربران به سراغ رقبای فلاتر برن، حجم بسیار زیاد برنامه‌هاست. اگه در حال توسعه برنامه‌ای برای پلتفرمی با فضای ذخیره سازی محدود هستید، این ویژگی می‌تونه براتون مشکل ساز بشه.

 

سخن پایانی

اگه از جمله توسعه‌دهندگانی هستید که به تازگی فعالیت خودتون رو در عرصه‌ی توسعه‌ی اپلیکیشن‌های موبایلی شروع کردید، بدون تردید فلاتر بهترین انتخابی هست که همه‌ی کارهاتون رو در ساده‌ترین شکل ممکن انجام میده. چرا که علاوه بر توسعه سریع اپلیکیشن، باعث کاهش چشمگیر در زمان و هزینه میشه و دیگه نیازی نیست برای یک پروژه از دو زبان مختلف برای اندروید و iOS استفاده کنید. اما به یاد داشته باشید که تمامی ابزارهای توسعه‌ی اپلیکیشن، نقاط ضعف مختص به خودشون رو دارن و فلاتر هم از این قانون مستثنی نیست. در صورتی که علاقه‌مند به یادگیری فلاتر هستید، می‌تونید از بهترین دوره‌های آموزش Flutter استفاده کنید.

بقیه چی گفتن

اولین نفری باش که یه چیزی میگه :)

شما چی میگی