وبلاگ دوره‌بین
با کالیگرافی Calligraphy، ماهرانه زیبانویسی کن!

با کالیگرافی Calligraphy، ماهرانه زیبانویسی کن!


فهرست مطالب
  • مقدمه
  • کاربردهای کالیگرافی
  • انواع کالیگرافی
  • نرم افزارهای مناسب برای طراحی کالیگرافی

مقدمه

کالیگرافی (Calligraphy) به معنای هنر زیبانویسی هست که از درآمیختن خطاطی و نقاشی در کنار خلاقیت طراح به‌وجود میاد. به بیان دیگه، کالیگرافی هنر نوشتن حروف و کلمات، به شیوه‌ای ابرازگر، هماهنگ و ماهرانه هست. این واژه ریشه‌ی یونانی داره و دارای بیش از سه‌هزار سال قدمت هست.

 

کاربردهای کالیگرافی

طراحی لوگو

یکی از راه‌های متمایز کردن هر کسب و کاری بسبت به رقبا، زیبا کردن نشان تجاری با خوشنویسی هست. این هنر رو میشه در بخش‌های مختلف تبلیغات برند بکار برد. از آنجایی که اصول زیبایی‌شناسی در نوشتار کلمات به کار میره، ناخواسته، نگاه مخاطبان و مشتری‌ها رو به خودش جذب می‌کنه.

تکست‌های نمایشی

هر نوشته‌ای به منظورهای مختلف در صورتی که به نمایش عموم و یا عده‌ی خاصی از مردم در بیاد (از جمله قالب‌های دعوت، لوح‌های تقدیر، تابلوهای لوکس، تیتراژ فیلم‌ها و…)، می‌تونه یک اثر کالیگرافی باشه.

تمرین تعادل روحی

کالیگرافی از سوی روانشناسان به‌عنوان یک درمان و تمرین برای متعادل‌سازی زندگی افراد مختلف تجویز میشه. پروسه ایجاد یک اثر خوشنویسی، تمرکز، آرامش و در لحظه بودن رو به همراه داره که اثرات ایده‌آل و مناسبی بر وضعیت روحی افراد داره.

طراحی و ساخت کارت پستال و هدایای خاص

کارت ‌پستال و کارت هدیه برای مناسبت‌های مختلف به کار میره. اگه شما کالیگرافیست هستی، می‌تونی یک مجموعه از نمونه‌ کارهای خودت تهیه کنی و سازمان‌ها و شرکت‌های بزرگ و کوچک رو جذب خودت کنی.

کسب درآمد

شما به‌عنوان یک طراح و هنرمند می‌تونید در زمینه‌های گوناگون درآمد خوبی از توانایی و خلاقیت‌تون داشته باشید. آموزش خطاطی و خوشنویسی هم به روش دیگه‌ای می‌تونه برای شما درآمدزایی داشته باشه. برای آشنایی بیشتر نسبت به چگونگی کسب درآمد از خوشنویسی اینجا کلیک کنید.

 

انواع کالیگرافی

کالیگرافی اسلامی

کالیگرافی اسلامی برای کتابت متون دینی و مذهبی، خصوصا قرآن کریم، ادعیه، زیارت نامه‌ها، نوشته‌ها و حکاکی‌های مربوط به اماکن مذهبی مانند مقبره‌ها، مساجد و… مورد استفاده قرار می‌گیره. از معروف‌ترین خطوط این سبک میشه به خط کوفی و خط نسخ اشاره کرد که در نگارش قرآن کریم هم به کار رفته. بهتره بدونید که تاریخچه این هنر، به اوایل دوره اسلامی بر می‌گرده. در واقع کالیگرافی اسلامی ریشه‌های عربی داره و در برخی منابع، با این نام هم شناخته میشه.

کالیگرافی غربی

همانطور که از نامش پیداست، به شیوه هنرمندانه نوشتن حروف و واژگان زبان های غربی مانند لاتین، انگلیسی، ایتالیایی و… نسبت داده میشه. در این روش، از ابزارها و تکنیک‌های متفاوت بهره‌گیری شده و آثار از تنوع و گوناگونی بالایی برخوردار هستن.

کالیگرافی شرقی

چین و دیگر سرزمین‌های شرق آسیا مانند ویتنام، کره و ژاپن، اولین خاستگاه هنر کالیگرافی یا خوشنویسی به حساب میان. پس منطقی هست که این ناحیه دارای سبک و سیاق خاص و ویژه خودش در ترسیم و زیبانویسی کلمات باشه. این سبک خوشنویسی کاملا به صورت دستی هست و در اون از چهار عنصر قلم، جوهر، کاغذ و جوهردان استفاده میشه.

کالیگرافی مدرن

در این شاخه هنری میشه به آثار هنرهای معاصر و مدرن اشاره کرد. معمولا در شیوه‌های مدرن، رنگ‌های بروزتری استفاده میشه و آثار، سادگی بیشتر و تزئین کمتری دارن. در آثاری که به عنوان کالیگرافی به سبک مدرن ارائه میشن، خطوط و نوشته‌ها در هنر و رنگ‌ها غرق شدن و نمیشه به درستی متن رو تشخیص داد. همین تنیدگی و عجین شدن خطوط، نقاشی‌ها و اشکال در هم، زیبایی بی‌نظیر آثار کالیگرافی مدرن رو شکل میدن.

 

نرم افزارهای مناسب برای طراحی کالیگرافی

کالیگرافی در فتوشاپ (Adobe Photoshop)

فتوشاپ یکی از پرکاربردترین و ارزشمندترین محصولات شرکت ادوبی هست که در پروسه طراحی و ایجاد آثار گرافیکی، از قابلیت‌ها و ابزارهای متنوعی برخوردار هست. کاربردهای فتوشاپ در کالیگرافی بسیار زیاد هستن؛ به همین دلیل مورد استفاده بسیاری از هنرمندان این رشته قرار می‌گیره. از طریق این مقاله می‌تونی با راه‌های کسب درآمد از فتوشاپ آشنا بشی.

کالیگرافی در ایلوستریتور (Adobe Illustrator)

نرم افزار ایلوستریتور نیز محصول و ساخته دیگه‌ای از شرکت ادوبی هست که مشابه فتوشاپ، با هدف ارائه خدمات به طراحان گرافیک عرضه شده و همانند اون، از انواع قابلیت‌ها و امکانات کاربردی و مفید برخوردار هست. به شکلی که بیشتر هنرمندان و طراحان حرفه‌ای، از این دو نرم افزار به صورت مکمل و در کنار هم برای کارشون استفاده می‌‌کنن.

کالیگرافی در کورل دراو (CorelDRAW)

این نرم افزار محصول شرکت کورل هست که در زمینه انواع طراحی‌های گرافیکی، مانند کالیگرافی کاربردهای متنوع و بسیاری داره. این نرم افزار دارای افکت‌ها، رنگ‌ها و ابزارهای مفید و سودمندی هست که برای تمامی طراحان حرفه‌ای جذابیت داره.

در صورتی که به این سبک از زیبانویسی علاقه داری و میخوای این هنر شگفت‌آور رو اصولی و بی‌دردسر یاد بگیری، کافیه به این لینک مراجعه کنی تا از میان تمامی دوره‌های کالیگرافی سراسر وب، بهترین دوره‌ی مورد نظرت رو انتخاب کنی:) 

بقیه چی گفتن

اولین نفری باش که یه چیزی میگه :)

شما چی میگی