وبلاگ دوره‌بین
حسابداری  و 11 ایده پولساز کسب درآمد از آن

حسابداری و 11 ایده پولساز کسب درآمد از آن


فهرست مطالب
  • مقدمه
  • عوامل موفقیت یک حسابدار
  • درآمد حسابداری در ایران
  • وظایف حسابدار
  • شاخه های حسابداری
  • راه ها و ایده های کسب درآمد از حسابداری
  • جمع بندی و سخن پایانی

مقدمه

حسابداری علمی هست که در اون به بررسی، تجزیه و تحلیل صورت‌های مالی و گزارشات شرکت یا سازمان و یا اشخاص حقیقی پرداخته میشه که بعد از تحلیل، نتیجه رو به مدیران سازمان گزارش میدن. هدف از راه اندازی هر کسب و کاری بدون شک کسب درآمد هست و با توجه به پررنگ‌تر شدن مباحث مالیاتی، بازار کار حرفه حسابداری هم در چند سال اخیر رشد بسیاری پیدا کرده اما تمام این‌ها زمانی نتیجه بخش هست که شما از توانایی و دانشی که فراگرفته‌اید استفاده کنید؛ در غیر این صورت با شکست و عدم موفقیت مواجه می‌شوید. حسابداری یکی از شغل‌هایی هست که نه تنها در کشور ما، بلکه در دنیا هم بازار کار مناسبی داره و علی‌رغم رشته‌های دیگه با وجود اینکه در انواع مکان های آموزشی تدریس میشه، هیچوقت مشاغل مربوط بهش اشباع نمیشه. به همین دلیل اگه قصد ورود به این رشته پرطرفدار رو داری و می‌خوای اطلاعات کلی‌ای از شغل حسابداری داشته باشی و با چگونگی درآمدزایی از این شغل آشنا بشی، با ما همراه باش:)

 

عوامل موفقیت یک حسابدار

مواردی از جمله مسئولیت پذیری در برابر تعهدات، دقت و تمرکز بالا روی مسائل، به روز بودن دانش در کسب و کار، اعتماد به نفس و متکی به خود بودن، خلاقیت و نوآوری در تغییر روش‌ها و در آخر رازداری از ویژگی‌هایی هست که می‌تونه یک فرد رو به یک حسابدار موفق تبدیل کنه. هر فرد در هر زمینه شغلی که در اون فعالیت داره، برای رشد و موفقیت نیاز داره تا به مفاهیم و اصول پایه اون مشرف و مسلط باشه. این مورد در خصوص شغل حسابداری هم صدق می‌کنه و یک حسابدار با تجربه آموزش خودش رو از مفاهیم اولیه شروع کرده تا به این رتبه و جایگاه رسیده.

 

درآمد حسابداری در ایران

یکی از نگرانی‌های افرادی که به دنبال این شغل هستن، شناخت و آگاهی از وضعیت درآمدی حسابداری هست. درآمد یک حسابدار باتوجه به نوع فعالیت و شرکتی که در اون مشغول به فعالیته، متفاوت هست. به طور کلی درآمد حسابدار به معیارهای مختلفی، مانند سطح مهارت، سطح تحصیلات، مهارت‌های مربوط به نرم افزارهای حسابداری، سابقه کاری و توافق با کارفرما بستگی داره. روی هم رفته باتوجه به این که بیشتر سازمان‌ها، اعم از بزرگ و کوچک به حسابدار نیاز دارن، حقوق این شغل بین 10 تا 30 میلیون در ماه تخمین زده میشه. البته ذکر این نکته هم الزامیه که برای تبدیل شدن به یک حسابدار حرفه‌ای، باید دوره‌های کارآموزی رو هم پشت سر بذارید. باتوجه به حساسیت بالای این شغل، دوره‌های عملی کمک زیادی برای آشنایی با صورت‌های مالی می‌کنن.

 

وظایف حسابدار

برای این که بتونید به درآمد مناسبی از این شغل برسید، باید از وظایف اون شناخت و آگاهی داشته باشید. وظایف و مسئولیت‌های حسابداری، حوزه‌های گسترده‌ای رو شامل میشه. تهیه و ثبت اسناد مالی، یکی از آشکارترین وظایفی هست که یک حسابدار باید روی اون مسلط باشه. این اسناد، شامل مقدار درآمد، سود، هزینه‌ها و ضررهای واحد اقتصادی مربوطه میشن. از دیگر مسئولیت‌های مهم این شغل، میشه به وظایف زیر اشاره کرد:

- صدور انواع سفته، ضمانت‌نامه، چک و ثبت اسناد حسابداری در دفاتر و یا نرم افزار حسابداری.

- ثبت اطلاعات کارکنان، محاسبه حقوق و دستمزد ماهیانه آن‌ها و پرداخت وجه و صدور فیش حقوقی برای آن‌ها. تهیه و بررسی صورت های مالی و کسب اطمینان از درستی و انطباق آنها با قوانین و مقررات مالی و محاسباتی جاری کشور.

- محاسبه بدهی مالیاتی، تهیه اظهارنامه مالیاتی و نظارت بر پرداخت صحیح و به موقع مالیات ها و ارائه گزارش های دوره ای در این خصوص به مدیریت.

- ارائه راه‌حل‌های دقیق برای کاهش هزینه و افزایش درآمد شرکت

- مشاوره به مدیران برای تصمیم‌گیری‌های تجاری

- حفظ اسرار مهم شرکت و عدم افشای اطلاعات مالی

 

شاخه‌های حسابداری

شاخه های حسابداری بسیار گوناگون و متنوع هستن. به همین دلیل برای یادگیری حسابداری به صورت تخصصی، بعد از یادگیری حسابداری عمومی، هر فرد تصمیم می‌گیره در یک یا چند شاخه مختلف، مهارت و تجربه‌ی خاص کسب کنه. هر کدوم از این شاخه‌ها اصول و مبانی خاص خودشون رو دارن و به همین دلیل به صورت جداگونه یک تخصص محسوب میشن. به طور کلی شاخه‌های حسابداری عبارتند از:

حسابرسی، حسابداری عمومی، حسابداری صنعتی، حسابداری مالی، حسابداری مالیاتی، حسابداری سیستم‌ها، حسابداری دولتی، حسابداری بودجه‌ای، حسابداری اجتماعی و حسابداری بهای تمام شده

 

راه‌ها و ایده‌های کسب درآمد از حسابداری

1- استخدام شدن در شرکت های خصوصی

امروزه هر کسب و کار کوچک و بزرگی به حسابداری و کارمند حسابدار نیاز دارن و هر روزه آگهی‌های مختلفی برای شغل حسابداری منتشر میشه. اگه توانایی‌ها و مهارت‌های خودتون رو در مفاهیم حسابداری و کار با نرم افزارهای حسابداری افزایش بدید و همچنین رزومه کاری‌تون رو بهبود بدید، قطعا می‌تونید بی‌درنگ وارد بازار کار بشید و کسب درآمد کنید.

2- در لینکدین به روز باشید

این روزها، لینکدین مانند رزومه آنلاین شماست. اگه به دنبال شغل جدید و پردرآمدی هستید، باید انتظار داشته باشید که کارفرمایان پروفایل شما رو بررسی کنن. پس به روز و فعال باشید. نوشتن و به‌روزرسانی مقاله راه خوبی برای نشون دادن مشارکت و رغبت شما به حوزه تخصص شماست. علاوه بر این لینکدین یک راه عالی برای نشون دادن این موضوع هست که شما با دیگران یا به صورت فریلنسری به خوبی کار می‌کنید.

3- اطلاعات مالی رو تجزیه و تحلیل کنید

تحلیلگر مالی یکی از شغل‌های مدرن مرتبط با حسابداری هست که وظیفه تهیه و تجزیه اطلاعات مالی رو برعهده دارن. معمولا از تحلیلگر مالی برای ارائه مشاوره در بانک‌ها و بیمه‌ها استفاده می‌کنن. برای موفقیت در این شغل، باید اخبار و اطلاعات بازار رو به‌خوبی تجزیه و تحلیل کنید. 

4- حسابرسی کنید

یکی دیگه از راه‌های کسب درآمد از حسابداری، فعالیت به عنوان حسابرس هست. حسابرس‌ها پرونده‌ها و صورت‌های مالی واحد اقتصادی رو بررسی می‌کنن تا کاملا با قوانین مالی سازگار و هم‌سو باشن. حسابرس به دو نوع داخلی و مستقل تقسیم میشه. معمولا از حسابرس‌ها، برای موارد مشکوک مالی و ارزیابی تصادفی مدیریت مالی استفاده می‌کنن. از ویژگی‌های برجسته یک حسابرس، میشه به نکته‌سنج بودن و وجدان کاریشون اشاره کرد.

5- حسابدار مالیاتی یا حسابدار قضایی بشید

مقررات مالی، شرکت‌ها رو وادار به ارائه گزارش‌های دقیق مالی می‌کنه. دقیق بودن صورت‌های مالی در کاهش هزینه‌های مالیاتی خیلی موثر هست.  حسابداران مالیاتی در زمینه بازده مالیات هم به کارفرماها مشاوره میدن. 

حسابداران قضایی به بررسی پرونده‌های مالی شرکت‌ها در مراجع قضایی می‌پردازن. فعالیت این گروه با مراجع قضایی و موسسات مالی گره خورده. درواقع کار اصلی اون‌ها بررسی چگونگی سروسامان دادن پرونده‌های مالی شرکت‌های مختلف هست. همچنین این نوع حسابداران در پرونده‌های اختلاس و کلاهبرداری‌های مالی ورود می‌کنن و جلوی ضررهای مالی سرسام آور شرکت‌ها رو هم می‌گیرن. این دو مدل شغل هم برای اشخاص حقیقی و هم برای اشخاص حقوقی کار می‌کنن. همچنین می‌تونن برای شرکت‌های مختلف به صورت پاره‌وقت فعالیت کنن.

دیگر راه‌های درآمدزایی از طریق حسابداری:

6- پذیرش و دفاع کردن از انواع پرونده های مالیاتی.

7- گرفتن نمایندگی و فروش نرم افزارهای حسابداری.

8- یادگیری زبان انگلیسی و انجام امور مالی شرکت های چند ملیتی یا شرکت‌هایی که با شرکت‌های خارجی فعالیت دارن.

9- تهیه و نگارش کتاب‌های تخصصی حسابداری و برگزاری سمینارهای مختلف مالی در شهرهای مختلف برای علاقمندان.

10- مشارکت و انجام پروژه‌های درسی و دانشگاهی دانشجویان حسابداری به ویژه در مقاطع بالاتر و دریافت حق الزحمه.

11- برگزاری دوره‌های حرفه‌ای از طریق وبینار و یا تولید محصولات آموزشی حسابداری و فروش اون‌ها به علاقمندان.

 

جمع‌بندی و سخن پایانی

در این مقاله شما رو با شِمای کلی حسابداری و نحوه کسب درآمد از اون آشنا کردیم. اما قسمت مهم ماجرا این هست که بیشتر مباحث و سرفصل‌هایی که در دانشگاه‌ها یا برخی موسسات آموزش داده میشن، صرفا تئوری هستن و کاربرد زیادی در بازار کار ندارن. برای تضمین درآمد و آینده شغلی‌تون به چیزی فراتر از مباحث تئوری در دانشگاه‌ها نیاز دارید که دوره‌بین این نیاز رو برای شما رفع کرده. با استفاده از این لینک می‌تونید به تمامی دوره‌های آموزشی حسابداری سراسر اینترنت دسترسی داشته باشی و هرچه سریع‌تر شروع به یادگیری کنی. همچنین با مراجعه به بخش سفر آموزشی میتونی با نقشه راه یادگیری حسابداری آشنا شی:)

بقیه چی گفتن

اولین نفری باش که یه چیزی میگه :)

شما چی میگی