وبلاگ دوره‌بین

آموزش برنامه نویسی به کودکان با اسکرچ + نکات طلایی

آموزش برنامه نویسی به کودکان با اسکرچ + نکات طلایی


فهرست مطالب
  • آموزش برنامه نویسی به کودکان
  • آموزش برنامه نویسی اسکرچ
  • چرا باید اسکرچ را به فرزند خود آموزش دهیم؟
  • چگونه با اسکرچ بازی بسازیم؟
  • نتیجه گیری

آموزش برنامه نویسی به کودکان

آموزش برنامه نویسی به کودکان و نوجوانان نقش قابل توجهی در تقویت روح و روان و اراده آنها داشته و به توانمندی این افراد کمک می کند.

از سوی دیگر کودکان و نوجوانان با آموزش برنامه نویسی اسکرچ، این امکان را به دست می آورند که ارزش و ثروت عظیمی را برای خود و جامعه فراهم آورده و نقش مهم و موثری در آینده سازی کشور خود داشته باشند. 

 

children-programming-one

 

آموزش برنامه نویسی به کودکان با استفاده از زبان اسکرچ، قدرت حل مسئله را در این گروه افزایش داده و به رشد استعدادها و خلاقیت آنها کمک می رساند و باعث می شود تا آنها به خود شکوفایی دست پیدا کنند.

به دلیل برخورداری از این مزایا و دیگر مزایای قابل توجه، درحال حاضر آموزش برنامه نویسی اسکرچ افزایش قابل توجهی پیدا کرده و بسیاری از والدین سعی دارند کودکان و نوجوانان خودرا با این زبان آشنا کنند.

در این مقاله به ارائه مطالبی در زمینه آموزش استفاده از اسکرچ، بازی سازی و کار با آن خواهیم پرداخت و آموزش ساخت بازی و انیمیشن با کمک این برنامه را به طور مختصر ارائه می کنیم، چنانچه شما والدین گرامی و یا دانش آموز عزیز به دنبال کسب اطلاعات در این باره هستید با ما همراه باشید.

 

آموزش برنامه نویسی اسکرچ 

اسکرچ که در زبان لاتین به شکل scratch به نمایش در می آید. عنوان یک زبان است که به طور ویژه برای آموزش برنامه نویسی به کودکان 8 تا 16 سال طراحی شده است. با این حال این زبان را می توان برای آموزش برنامه نویسی به بزرگسالان مبتدی و غیر حرفه ای نیز مورد استفاده قرار داد.

در حقیقت می توان این برنامه را نوعی کیت رایگان توسعه نرم‌افزار به شمار آورد که برای ایجاد و ساخت انیمیشن، داستان های تعاملی، بازی، موسیقی و ... مورد استفاده قرارمی گیرد.این برنامه از یک ویرایشگر متن، رنگ و صدا به وجود آمده و دارای یک رابطه پیش فرض است.

این عامل به این معنا است که کاربران مجبور نخواهند بود برای برنامه هایی که ایجاد می‌کنند کد منبع ثبت نمایند.به جای این کار آنها می توانند به جمع آوری بلوک هاب مولفه که در حکم کد بوده و با اشکال متصل به یکدیگر به نمایش درآمده اند،دست بزنند.

  این بلوک ها هر کدام از یک دستورالعمل خاص پیروی کرده و از عملکردی ویژه برخوردار شده اند. سیستم عامل برنامه اسکرچ قابل استفاده برای تمامی سنین بوده و به صورت آنلاین به اجرا در می آید. شما می توانید در تمامی تبلت های اندرویدی و یا سیستم عامل های دسکتاپ از این برنامه استفاده کنید.

مهارت ها و توانمندی هایی که در زبان برنامه نویسی اسکرچ به کودکان و نوجوانان آموزش داده می شوند در تمامی زبان های پایه برنامه نویسی قابل استفاده هستند.در واقع می توان مفاهیم به کار رفته در زبان اسکرچ را پیش نیاز یادگیری دیگر زبان های برنامه نویسی به شمار آورد.

 

چرا باید اسکرچ را به فرزند خود آموزش دهیم؟

زبان برنامه نویسی اسکرچ به دلیل برخورداری از چند ویژگی،رشد قابل توحهی داشته و برای آموزش برنامه نویسی به کودکان و نوجوانان مورد استفاده قرار می گیر. یکی از مهم ترین ویژگی های مثبت این زبان، سادگی آن است. از سوی دیگر محیط کار جذابی هم دارد.

آموزش کار با اسکرچ به راحتی صورت می پذیرد، چرا که دستورات و عملیات آن به آسانی قابل درک و یادگیری هستند. این زبان برنامه نویسی تمامی مفاهیم مورد نیاز برنامه نویس و امکانات مورد نظر وی را دارد.

 

children-programming

 

در حال حاضر آموزش بازی سازی با اسکرچ به کودکان رشد قابل توجهی پیدا کرده، چرا که این زبان علاوه بر سادگی و جذابیت بالا، رایگان بوده و دسترسی به آن نیز آسان است.

به ویژه اینکه شما می توانید پس از آموزش استفاده از اسکرچ و کسب مهارت و توانایی های کافی، برنامه مدنظر خود را طراحی کرده و یا به ساخت بازی و انیمیشن های  مورد نظر خود اقدام کنید.

یکی از مهم ترین دلائل آموزش استفاده از اسکرچ برای کودکان و نوجوانان و حتی بزرگسالان مبتدی، عدم احتیاج به پیش نیاز مهارتی و آموزشی برای یادگیری این زبان برنامه نویسی است.آموزش بازی سازی با اسکرچ بنا به این دلیل که این برنامه امکان فارسی شدن منو‌ها و دستورات را دارد بسیار جذاب بوده و منحصر به فرد است.

لذا کودکانی که در فهم و درک زبان انگلیسی، مهارت و توانایی کافی ندارند، به راحتی قادر به استفاده از این برنامه خواهند بود. مجموعه این دلایل و ویژگی های مثبت باعث شده تا اسکرچ اولین زبان برنامه نویسی توصیه شده برای همه اقشار به ویژه کودکان و نوجوانان باشد.

 

چگونه با اسکرچ بازی بسازیم؟

 بسیاری از افراد پس از شنیدن عبارت (آموزش ساخت بازی به کودکان و نوجوانان) به یاد نرم افزار اسکرچ می افتند. نرم افزاری که به طور حتم نام آن را شنیده و یا حتی محیط آن را از نزدیک مشاهده کرده اید.

لازم است بدانید که یکی از محبوب ترین موارد کاربرد اسکرچ و دلایل اصلی آموزش آن به کودکان، برنامه ریزی بازی های ویدئویی است. در واقع آموزش ساخت بازی با اسکرچ به کودکان کمک می کند تا بتوانند با کسب دانش و مهارت های کافی و لازم، یک بازی ویدئویی برای خود طراحی کنند.

این کار برای کودکان از جذابین بسیار بالایی برخوردار خواهد بود. از سوی دیگر کودکان باید در کنار آموزش کار با اسکرچ و ساخت یک بازی ویدئویی جذاب و منحصر به فرد، از تمامی دستورات برنامه نویسی مانند متغیرها، شرط‌ها و حلقه‌ها به درستی استفاده کرده و از آنها متابعت نمایند و یا مفاهیمی مانند Class و Object را به ساده ترین شکل ممکن آموزش ببینند.

به همین دلیل بسیاری از صاحب نظران بر این باورند که آموزش ساخت بازی و یا آموزش ساخت انیمیشن با اسکرچ و به طور کلی آموزش برنامه نویسی اسکرچ به تقویت قدرت خلاقیت کودکان منجر شده و آن را رشد می دهد. از سوی دیگر با آموزش بازی سازی با اسکرچ کودکان مجبور خواهند شده که با مفاهیم ریاضی و فیزیک نیز تا حدودی کار کنند.

پس از اموزش بازی سازی با اسکرچ کاربران یاد خواهند گرفت که چطور می توانند یک بازی ساده را به صورت مرحله به مرحله ایجاد نمایند.

 

نتیجه گیری

در این مقاله قصد داشتیم به نقش آموزش برنامه‌نویسی به کودکان و نوجوانان و ارتقای خلاقیت‌های آنها بپردازیم همچنین سعی شد تا حدودی در مورد نحوه ساخت بازی به وسیله اسکرچ برای شما والدینی که قصد سرمایه‌گذاری بر روی فرزند خود را دارید،شرح دهیم.

در ضمن اگر قصد دارید در دوره تابستان این مهارت پولساز و آینده دار را به فرزند خود بیاموزید پیشنهاد می کنم به دوره‌های اسکرچ موجود در دوره‌بین که از سراسر وب جمع آوری شده‌اند نگاهی بیندازید امید است این مقاله برای شما مفید بوده باشد.

بقیه چی گفتن

اولین نفری باش که یه چیزی میگه :)

شما چی میگی