وبلاگ دوره‌بین

چابکی در طراحی وب با جنگو Django

چابکی در طراحی وب با جنگو Django


فهرست مطالب
  • مقدمه
  • برخی از مزایا و ویژگی های جنگو:
  • ایرادات و نقاط ضعف جنگو:
  • جمع بندی

مقدمه

اگه به زبان برنامه‌نویسی پایتون علاقه‌مند هستید بی‌شک درمورد فریم‌ورک قدرتمند وب پایتون یعنی Django چیزهای شنیدید. در صورتی که بخواهیم یک تعریف کتابی در مورد جنگو ارائه کنیم باید بگیم که جنگو یک فریم‌ورک بر اساس زبان پایتون هست که به صورت اپن‌سورس و رایگان ارائه شده که طراحی سایت‌های اینترنتی رو بر اساس معماری MVT انجام میده. جالبه بدونید فریم‌ورک جنگو با فیلم Django Unchained اثر کوئنتین تارانتینو که شهرت بیشتری هم ازش داره، تشابه اسمی دارن.
هدف استفاده از جنگو ساده‌سازی فرایند طراحی وب و اپلیکیشن هست. Django از اصل دوباره انجامش نده (Don't Repeat Yourself) پیروی می‌کنه و این فریم‌ورک رو از نظر بازدهی و راندمان زمانی کارآمد می‌کنه. به عبارت دیگه نیازی به بازنویسی کدهای موجود نیست؛ چون جنگو این امکان رو بهتون میده که وب سایتتون رو مانند قطعات یک مجموعه لگو در کنار همدیگه قرار بدید.
جنگو ساختاری منعطف و البته سنگین داره و با اینکه در انواع پروژه ها قابل استفاده هست اما بیشتر مناسب پروژه هایی هست که قصد توسعه و گسترش دارن. از این رو برای پروژه هایی که موقت و کوچک هستن ممکنه استفاده از جنگو بهینه نباشه. از وب سایت های مشهوری که از جنگو استفاده می‌کنن می توان به اینستاگرام، یوتیوب، موزیلا و واشنگتن تایمز اشاره کرد. جنگو همچنین ابتدا در ساخت پینترست استفاده شده اما بعدا به فریم‌ورک دیگه‌ای انتقال یافت.

 

برخی از مزایا و ویژگی های جنگو:

توسعه و پردازش سریع

جنگو به شکلی طراحی شده که زمان مورد نیاز برای توسعه وب سایت رو تا حد امکان کاهش بده. برنامه هایی که در جنگو ساخته میشن جزو قوی‌ترین برنامه‌ها در دسته خودشون هستن. در واقع جنگو برنامه‌های سریع و با کیفیت ارائه می‌کنه و به همین علته که برای پروژه های بزرگ جنگو یکی از بهترین هاست.

امنیت بالا
Django به صورت پیش فرض از برنامه ها محافظت می‌کنه. برخی از اشتباهات متداول امنیتی مرتبط با پایتون رو کاهش میده و همچنین از برنامه‌ها در مقابل حملات اسکریپت بین‌سایتی، جعل درخواست و SQL injection محافظت می‌کنه.

مناسب برای بهینه سازی و سئو
جنگو ابزارهای مختلف و مفیدی برای سئو عرضه می‌کنه. همچنین طرحی به نام Django SEO framework ارائه میده که توسعه دهندگان می‌تونن با استفاده از الگوهای ذخیره شده به فشرده‌سازی CSS و JavaScript، زمان بارگیری صفحه رو کاهش بدن. در مجموع، قابلیت‌های سیستم مدیریت محتوای جنگو فراتر از توقعات بسیاری از متخصصان سئو هست.

پیاده سازی شده در پایتون
یکی دیگه از مواردی که باید اون رو هم جزو مزایای استفاده از فریم‌ورک برنامه نویسی جنگو در نظر داشت، استفاده از زبان برنامه نویسی پایتون هست که یک زبان برنامه‌نویسی باسابقه و محبوب هست. برنامه‌نویسی با این زبان ساده و راحته و علاوه بر اون منابع آموزشی زیادی هم براش وجود داره و می‌تونید هر سوال و مشکلی که دارید رو برطرف کنید. همچنین معماری برنامه های ساخته شده با این زبان برنامه نویسی معمولاً سازگاری خوبی با سخت افزارها داره.

 

ایرادات و نقاط ضعف جنگو:

عدم کارایی برای پروژه های کوچک
یکی از مهمترین مواردی که ممکنه شما رو در شروع کار با جنگو اذیت کنه، این هست که جنگو برای پروژه‌های کوچک زیادی بزرگه! به این معنی که اگه بخواید یک پروژه کوچک رو با استفاده از جنگو پیاده‌سازی کنید، در ادامه دردسرهای زیادی براتون به همراه داره.

وابستگی زیاد به سیستم Object Relational Mapping) ORM)

سیستم ORM عرضه شده توسط جنگو، کار با چندین دیتابیس و انجام عملیات مشترک پایگاه داده رو برای توسعه‌دهندگان ساده‌تر می‌کنه. این سیستم از ویژگی‌های قدرتمند تعبیه شده توسط سایر سیستم‌های ORM که به طور رایج استفاده میشن، برخوردار نیست. همچنین به توسعه‌دهندگان امکان استفاده کامل از برخی امکانات کلیدی پایتون رو نمیده.

عدم توانایی پردازش درخواست‌های هم‌زمان

بیشتر فریم‌ورک‌های موجود در بازار هم‌زمان چندین درخواست رو تحلیل و پردازش می‌کنن اما جنگو مانند دیگر فریمورک های وب، به پردازش‌های فردی اجازه نمیده که هم‌زمان با چندین درخواست مواجه بشن.

 

جمع‌بندی

در این مقاله به بررسی چیستی، مزایا و معایب فریم‌ورک جنگو پرداختیم. همون‌طور که گفتیم جنگو به توسعه‌دهندگان این امکان رو میده تا از کدهایی که برای پروژه‌های دیگر خودشون نوشتن مجدداً استفاده کنن؛ بنابراین اگه زمان کم و بودجه‌ی محدودی دارید یا اگه بیشتر اوقات ددلاین‌های فشرده‌ای دارید، جنگو می‌تونه یک راه‌حل منطقی و عالی باشه.

اگه به برنامه نویسی تحت وب با فریم ورک جنگو علاقه مندی، پیشنهاد می‌کنیم به بهترین دوره‌های آموزش جنگو مراجعه کنی. دوره‌بین آمادست تا به شما در یادگیری پایتون و فریم ورک‌های اون کمک کنه و در این مسیر یادگیری مهیج همراهتون باشه:)

بقیه چی گفتن

اولین نفری باش که یه چیزی میگه :)

شما چی میگی